Premiär för batteriproducent hos återvinningsappen Bower

PUBLICERAD: 25 mars 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Genom samarbetet med återvinningsappen Bower kan man nu panta Vartas förpackningar på alla återvinningsstationer. (Bild JP Press)

Allt fler företag ansluter sig till det svenska återvinnings- och pantsystemet Bower (f.d. PantaPå). Senast i raden är batteriproducenten Varta, som genom sitt svenska företag Varta Consumer Sweden AB inlett ett samarbete med Bower.

”Som batteriproducent har vi en skyldighet att bidra till ett mer hållbart samhälle inte bara genom att fokusera på en hållbar batteriproduktion utan att även tänka cirkulärt och det inkluderar givetvis våra förpackningar. Att ansluta oss till Bower är en del av vårt långsiktiga hållbarhetsarbete, där vi vill uppmuntra till ett mer hållbart konsumentbeteende. Vår förhoppning är att vårt samarbete även ska påminna användare att återvinna sina batterier, så att vi tillsammans kan öka återvinningsgraden i Sverige”, säger Peter Wallunger, VD på Varta Consumer Sweden AB.

Samarbetet gör det möjligt för Varta att som första batteriproducent kunna erbjuda pant på alla förpackningar från hela Vartas sortiment som säljs i Sverige.

”Vi känner en otrolig glädje över att Varta väljer Bower att verka som innovativ plattform i möjliggörandet av den ökade återvinningen”, säger Suwar Mert, grundare av Bower.

Den svenskutvecklade återvinningsappen Bower lanserade 2018 en unik lösning, som gör det möjligt att med hjälp av mobilen panta i princip alla typer av förpackningar på Sveriges över 5.000 återvinningsstationer och på så sätt samla poäng, vilka sedan kan användas vid nästa köp eller doneras till ett välgörande ändamål.

”Grundidén till det som kom att bli Bower baseras på det tydliga sambandet mellan pant och en ökad återvinning. Idag återvinns 80 procent av alla plastförpackningar som har ett pantvärde, medan siffran för de icke-pantbelagda förpackningarna är ofantlig mycket lägre. Incitament ökar återvinningen, så varför inte sätta ett pantvärde på samtliga förpackningar?”, säger Suwar Mert.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top