Positivt för Scanpack och höstens övriga fackmässor

PUBLICERAD: 1 december 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Svenska Mässan redovisar en positiv utvecklingssprial för Scanpack och övriga höstens fackmässor. (Foto: Niklas Maupoix)
|”Det är en spännande tid att vara i mässbranschen”

Svenska Mässan redovisar toppresultat för Scanpack och de två övriga fackmässor, som man genomfört i Göteborg under hösten.
Scanpack 2015 sammanfattas som en supermässa. Ökat antal besökare, fler internationella deltagare och helnöjda utställare. De övriga två fackmässorna – Kvalitetsmässan och Swedental – ökade också sina besökarantal.

”Efter hösten tre genomförda fackmässor ser vi ett trendbrott på främst besökarsidan. De här tre mässorna representerar vitt skilda branscher, som alla står inför olika utmaningar. Därför är det extra roligt och betydelsefullt, när vi kan konstatera att våra mässor och mötesplatser är arenor för att skapa affärsmöjligheter och relationer och att det personliga mötet är oöverträffat”, säger Ulrika Liss-Daniels, VD på Svenska Mässan Mässor och Möten AB.

När det gäller Scanpack sammanfattar Svenska Mässan 2015 års upplaga så här:

  • 13.483 fackbesökare = cirka 700 fler än 2012 och en ökning med drygt fem procent
  • Nettoyta 17.700 kvadratmeter, alla mässhallar utnyttjades fullt ut
  • Stort internationellt inslag, av årets ca 500 utställare kom 220, närmare hälften, från andra länder än Sverige!
  • Totalt var 31 länder representerade

”Det är en spännande tid att vara i mässbranschen. Samtidigt som de digitala medierna radar upp styrkebesked, enligt IRM:s senare kvartalsrapport, växer också det personliga mötet. Allt fler företag vill synas på olika sätt på våra mässor och arrangemang. Det stämmer väl med Svenska Mässans vision att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen”, avslutar Ulrika Liss-Daniels.

 

 

Senaste nytt

Paul Jenkins och julkalendrar nyheter i Packnorth Award 2025

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nytillkomna kategorier och pratar med brittiska ThePackHubs vd Paul Jenkins, som är det nya internationella tillskottet i jurygänget. Vilka trender ser han? Och hur kommer den nya PPWR-förordningen att påverka branschen?
top-9

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Rottneros varslar personal efter vinstvarning

Förra veckan gick Rottneros ut med en vinstvarning på grund av allt högre råvarupriser, världsmarknadens vikande efterfrågan på mekanisk massa och en allt svagare dollarkurs. Nu varslar koncernen 47 personer där de flesta som påverkas jobbarpå Rottneros Bruk i Sunne.
Rottneros

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Leksands Knäckebröd uppdaterar design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet.
Leksandx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX