Trots global ekonomisk nedgång och den pågående och intensiva debatten kring socker förväntas marknaden för s.k. 100% juice åter öka, enligt rapporten 100% Juice Index från Tetra Pak.
Enligt företaget är det en kombination av tillväxt i regionala ”hotspots” och en bromsad nedgång på etablerade marknader, som kommer att resultera att försäljningen och konsumtionen av 100%-juice under åren fram till 2018 stabiliseras och kommer att öka.
Rapporten visar att 100%-juice fortfarande är en viktig produkt i den genomsnittlige konsumentens kost och att mer än 40 procent av konsumenterna dricker det varje dag. Dessutom säger konsumenterna att de är villiga att betala mer för juice, som de förknippar med hälsosamma val.
Enligt rapporten finns det en stor potential för 100%-juice. Konsumenternas behov av hälsosamma produkter samt en ökad ”utanför-hemmet-konsumtion” driver fram en tillväxt. Särskilt pådrivande konsumenter är de så kallade ”Millennials”, dvs personer födda efter 1980 och som uppnådde vuxen ålder kring millennieskiftet.
Behoven och önskemålen från konsumenterna har resulterat i att juiceindustrin tagit fram innovativa produkter inom de speciella områdena ”vegetabilisk näring”, ”helt naturligt” och ”100% specialjuice”.
Inom gruppen ”vegetabilisk näring” ryms juicer där man blandar grönsaker och frukter och sänker sockerhalten. Nya juicelanseringar, där grönsaker ingick som en ingrediens, tredubblade under år 2015 jämfört med 2012.
Under de senaste sex åren har helt naturliga juicer, som ej tillverkas av koncentrat, ökat från 25 procent år 2009 till nästan 30 procent 2015. Den största ökningen finns inom juicer som är utan tillsatser och/eller konserveringsmedel.
Mer än 60 procent av konsumenterna globalt säger att de är intresserade av juicer med dokumenterade hälsofördelar. Sådana 100% specialjuicer består av 100%-juicer berikade med vitaminer eller andra hälsobefrämjande produkter och under fjolåret bestod två tredjedelar av nya produktlanseringar på juicemarknaden av specialjuicer som sades ge speciella hälsofördelar rörande immunförsvar, hjärt- och hjärnhälsa, matsmältning, ben och skelett, etc.
”Det är bra att se att varumärkesägarna globalt vänder utmaningarna att ändra livsstil och sänka sockerintaget till egna möjligheter. Varumärkesägarna driver tillväxten inom 100%-juice-kategorin med nya produkter, som tilltalar fantasin och som sträcker sig bortom de traditionella fruktjuicerna apelsin och äpple”, säger Tetra Paks VD och koncernchef Dennis Jönsson i en kommentar till rapporten.
Enligt Tetra Paks 100% Juice Index rapport finns det redan en anmärkningsvärd tillväxt inom 100&-juice i länder som Kina och Brasilien och en stor tillväxtpotential i ”hotspots” som Malaysia, Indien och Indonesien.
“Tetra Paks rapport är packad med globala insikter som kan hjälpa juiceindustrin att förstå de möjligheter som finns och få dem att positionera juice som en viktig del i en hälsosam och näringsrik kost”, säger Marjan Skotnicki-Hoogland, chef för den europeiska juiceorganisationen AIJN.
Tetra Paks 100% Juice Index bygger på kunskap och information från bolagets samarbete med kunder över hela världen samt aktuella uppgifter från 7.000 konsumenter i sju länder.
Hela rapporten kan laddas ner HÄR.