Populära Kartongmatchen ”exporteras” nu till Finland

PUBLICERAD: 26 september 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Såväl svenska som finska skolbarn ska tävla i att återvinna förpackningar av dryckeskartong, när Kartongmatchen nu arrangeras både i Sverige och Finland. (Bild Tetra Pak)|”Alla kan återvinna mer och det är ett enkelt sätt att minska vår klimatpåverkan”, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF.

Nu är det dags för en ny säsong av Tetra Paks och Världsnaturfonden WWF:s populära skoltävling Kartongmatchen. Nytt för i år är att tävlingen även kommer att genomföras i Finland. Den finska upplagan körs parallellt med den  svenska under hösten fram till den 8 februari 2019.

Kartongmatchen – med mottot ”det är lätt och rätt att återvinna!” – är Sveriges största skoltävling och sedan starten år 2012 har närmare 200.000 förskolebarn och elever deltagit tävlingen och bidragit till att öka återvinningen av dryckeskartong i Sverige.

I Sverige återvinns ungefär var tredje dryckeskartong – en siffra som WWF och Tetra Pak vill öka genom att sprida kunskap och engagemang med hjälp av tävlingen Kartongmatchen. I förra årets upplaga av Kartongmatchen uppnådde de klasser, som deltog, en återvinningsgrad på nästan 90 procent – den högsta i tävlingens historia.

”Kartongmatchen är ett tydligt bevis på att man kan öka återvinningen genom att inspirera, sprida kunskap och skapa engagemang. Eftersom vi har sett motsvarande utmaningar i Finland med förhållandevis låg återvinningsgrad för dryckeskartong introducerar vi vårt beprövade koncept med Kartongmatchen även i Finland. Utökningen öppnar även upp för ytterligare en möjlighet för integrering av tävlingen i undervisningen då det då det nu ges möjlighet att även lära sig mer om sitt grannland, och om intresse finns har skolklasserna möjlighet att få en vänklass att utbyta erfarenheter med”, skriver Tetra Pak och WWF i ett pressmeddelande.

”Alla kan återvinna mer och det är ett enkelt sätt att minska vår klimatpåverkan. Återvinning bidrar till att vi använder naturresurser på ett långsiktigt hållbart sätt. Genom Kartongmatchen engagerar vi nästa generation att tidigt börja hushålla med jordens resurser. Eleverna får en också en chans att påverka sina föräldrar”, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF.

Nu går startskottet för lärare och pedagoger att anmäla sina klasser och förskoleavdelningar till årets tävling. Tävlingen drar igång nu och är öppen för alla förskolor och grundskolor (F-6). Varje barn får även stödja ett av WWF:s naturvårdsprojekt. Tetra Pak bidrar med en krona per anmäld deltagare.

”Att lämna sina förpackningar till återvinning är en konkret och vardagsnära sak vi alla enkelt kan göra för att bidra till en bättre miljö. Vi hoppas att ännu fler barn och elever kommer att engagera sig i år. Det är extra roligt i år eftersom vi har möjligheten att bjuda in barn i både Sverige och Finland och delta i de uppskattade uppgifterna som tävlingen innehåller”, säger Helena Lindh, projektledare för Kartongmatchen på Tetra Pak.

Kartongmatchen pågår från och med nu och fram till den 8 februari 2019. Huvudtävlingen avgörs i en introduktionsuppgift och tre ”matcher”, där deltagarna skall arbeta med återvinning både i skolan och hemma. Alla, som deltagit och klarat introuppgiften och de tre matcherna, får ett diplom av WWF och Tetra Pak för sin insats. Vinnare i Kartongmatchen utses genom lottning bland de som deltagit och klarat tävlingens uppgifter. De tre förstapristagarna i klasserna 4-6 vinner 10.000 kr till en klassresa. I förskolor och klasserna F-3 vinner man 10.000 kr till en grönare skola/förskola.

Så här gick Kartongmatchen förra gången – LÄS HÄR

 

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX