Polska Talkin´ Things lanserar RFID-taggar för 25 öre styck

PUBLICERAD: 19 augusti 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Talkin´ Things har utvecklat en rekordbillig RFID-tag som inte kostar mer än cirka 25 öre och som möjliggör användning av RFID- och NFC-teknik på stora upplagor av konsumentprodukter. (Bild Talkin´ Things)

Polska företaget Talkin´ Things, som är specialister inom smarta förpackningar, har utvecklat en ny RFID-tag, som inte kostar mer än tre cent, (USD) vilket motsvarar cirka 25 öre!

Med den rekordbilliga och banbrytande RFID-taggen hoppas Talkin´ Things (tidigare Origintag) kunna göra en bred implementering av RFID-tekniken på FMCG-marknaden (Fast Moving Consumer Goods) och möjliggöra massanvändande av RFID- och NFC-teknik (Near Field Communication) på ett stort antal konsumentprodukter.

Talkin´ Things skriver att den nya taggen kunnat utvecklats som ett resultat av djupgående analyser och optimering av alla moment i tillverkningsprocessen för RFID-taggar. Företaget har utvecklat en egen antenndesign med hjälp av virtuell modellering.

En viktig faktor i utvecklingen av den nya RFID-taggen är också företagets nya produktionsanläggning i Warszawa, där man använder de mest moderna maskinerna inom området.

Talkin´ Things RFID-taggar och smarta NFC-etiketter kostar i dagsläget från 0,027 cent upp till 0,04 cent, vilket motsvarar 23 till 35 öre

”Med detta erbjudande tar vi ett stort steg mot att möjliggöra smarta och uppkopplade förpackningar till miljontals vardagsprodukter. Och vi är fast beslutna att uppnå vårt mål att år 2025 kunna erbjuda RFID-taggar för ett styckpris på en cent (mindre än 9 öre)”, säger Marcin Pilarz, VD för Talkin ’Things.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024