Entreprenörföretaget Garçon Wines, med hemort i London, Storbritannien, har utvecklat en platt vinflaska, som kan levereras via mottagarens brevinkast!
Garçon Wines är specialiserade på ”vin-via-post”-tjänster och med den unika, platta flaskan hoppas Garçon Wines kunna eliminera sådana irriterande ”flaskhalsar” (!) som att konsumenterna missar leveranser eller måste vänta i timmar på en kurir eller gå till ett speciellt utlämningsställe. Nu kan i stället vinet levereras via brevinkastet, oavsett om mottagaren är hemma eller inte…
De eleganta, platta vinflaskorna är tillverkade i en klar, glasliknande plast. Vid leverans förpackas de i en platt, slimmad låda av miniwell.
”Vi startade vår verksamhet med att leverera vin i konventionella runda glasflaskor till kunder runt om i London, men upplevde att vi fick mycket extraarbete på grund av att leveranserna misslyckades eller att flaskor krossades under utkörning. Med den här lösningen reducerar vi problemen till ett minimum, samtidigt som kunderna får eleganta och unika flaskor att placera på sina vinhyllor där hemma”, säger Santiago Navarro, vinkännare och en av grundarna till Garçon Wines.
Vinförsäljning via nätet, där produkterna levereras direkt hem till konsumenterna, är ett kraftigt växande affärsområde, inte minst i Storbritannien. År 2015 värderades värdet av direktförsäljning via post, etc. av vin till hemkonsumenter i Storbritannien till 6,7 miljarder pund (drygt 74 miljarder kronor).
”Vår målgrupp med den nya, platta vinflaskan är i första hand 18 – 35-åriga storstadsbor, som arbetar mycket och inte har tid att vara hemma för att vänta in exempelvis leveranser av vin. Denna målgrupp har inkomster över genomsnittet och har ett växande intresse för kvalitetsviner och har bara under de senaste tre-fyra åren kraftigt ökat hur mycket pengar de lägger på vininköp”, säger Joe Revell, som också är en av grundarna av Garçon Wines.