Platt vinflaska i PET vann pris i World Food Innovation Awards

PUBLICERAD: 18 september 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Garçon Wines platta vinflaska levereras direkt hem i kundens brevlåda, förpackad i ett elegant wellpappschatull från DS Smith.|I den här wellpapplådan får tio platta vinflaskor plats – varje millimeter är utnyttjad och mer än dubbelt så många flaskor får nu plats på en pall.

Garçon Wines platta vinflaska i PET, som levereras i wellpappförpackning från DS Smith, har vunnit pris i prestigefyllda tävlingen World Food Innovation Awards 2019.

Runda flaskor slösar utrymme. Och är de av glas så är de dessutom tunga. Med andra ord, de fungerar dåligt i en värld där volym och transportvikter är direkt avgörande för jordens framtid. Företaget Garçon Wines har tillsammans med DS Smith löst problemet med elegans. Och nu vunnit pris i prestigefyllda tävlingen World Food Innovation Awards 2019. (Vi har tidigare skrivit om Garçon Wines platta vinflaska – LÄS HÄR!)

Den platta flaskan av återvunnen PET väger nästan ingenting. Och med sin slimmade form sparar den nästan hälften av utrymmet jämfört med en rund flaska. Ändå behåller den alla signaler om ett gott kvalitetsvin.

För att hitta den bästa förpackningen, både för hemleverans av enstaka flaskor och för distribution och transport av flera flaskor, inledde Garçon Wines ett samarbete med förpackningsbolaget DS Smith. Genom hela projektet löpte en röd tråd, där allt handlade om klok resursanvändning, innovativ design och fortlöpande återvinning.

I den här wellpapplådan får tio platta vinflaskor plats – varje millimeter är utnyttjad och mer än dubbelt så många flaskor får nu plats på en pall.

Första steget handlade om enstycksförpackningar i miniwell, avsedda för e-handel och med leverans direkt i kundens brevlåda. Lösningen blev ett slimmat schatull med vinet elegant exponerat.

Nästa utmaning gällde bredare distributionskanaler och flera flaskor i varje förpackning. Här skapades en låda för tio flaskor – där varje millimeter av utrymmet är utnyttjat. Resultatet innebar att mer än dubbelt så många flaskor fick plats på varje pall.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024