Platt vinflaska i PET vann pris i World Food Innovation Awards

PUBLICERAD: 18 september 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Garçon Wines platta vinflaska levereras direkt hem i kundens brevlåda, förpackad i ett elegant wellpappschatull från DS Smith.|I den här wellpapplådan får tio platta vinflaskor plats – varje millimeter är utnyttjad och mer än dubbelt så många flaskor får nu plats på en pall.

Garçon Wines platta vinflaska i PET, som levereras i wellpappförpackning från DS Smith, har vunnit pris i prestigefyllda tävlingen World Food Innovation Awards 2019.

Runda flaskor slösar utrymme. Och är de av glas så är de dessutom tunga. Med andra ord, de fungerar dåligt i en värld där volym och transportvikter är direkt avgörande för jordens framtid. Företaget Garçon Wines har tillsammans med DS Smith löst problemet med elegans. Och nu vunnit pris i prestigefyllda tävlingen World Food Innovation Awards 2019. (Vi har tidigare skrivit om Garçon Wines platta vinflaska – LÄS HÄR!)

Den platta flaskan av återvunnen PET väger nästan ingenting. Och med sin slimmade form sparar den nästan hälften av utrymmet jämfört med en rund flaska. Ändå behåller den alla signaler om ett gott kvalitetsvin.

För att hitta den bästa förpackningen, både för hemleverans av enstaka flaskor och för distribution och transport av flera flaskor, inledde Garçon Wines ett samarbete med förpackningsbolaget DS Smith. Genom hela projektet löpte en röd tråd, där allt handlade om klok resursanvändning, innovativ design och fortlöpande återvinning.

I den här wellpapplådan får tio platta vinflaskor plats – varje millimeter är utnyttjad och mer än dubbelt så många flaskor får nu plats på en pall.

Första steget handlade om enstycksförpackningar i miniwell, avsedda för e-handel och med leverans direkt i kundens brevlåda. Lösningen blev ett slimmat schatull med vinet elegant exponerat.

Nästa utmaning gällde bredare distributionskanaler och flera flaskor i varje förpackning. Här skapades en låda för tio flaskor – där varje millimeter av utrymmet är utnyttjat. Resultatet innebar att mer än dubbelt så många flaskor fick plats på varje pall.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax