På interpack i Düsseldorf år 2014 presenterade företaget Kortec en genomskinlig konservburk i plast, som väckte stor uppmärksamhet. Burken, med namnet Klear Can, skulle enligt Kortec kunna konkurrera ut traditionella konservburkar i metall.
Men marknadslanseringen dröjde och Kortecs burkkoncept övertogs av bolaget Milacron Holdings Corp. I början av det här året sades det att burken var på väg ut på USA-marknaden (Läs HÄR), men i stället har burken nu lanserats i Sydkoreas huvudstad Seoul och i Shanghai, Kina.
Klear Can och Milacron hade sedan tidigare ett samarbete med globala livsmedelsföretaget Del Monte Pacific och inte oväntat är det därför fruktkonserver från Del Monte, som nu förpackas och marknadsförs i de genomskinliga Klear Can-burkarna.
Nyheten att Klear Can nu – till slut – finns ute på marknaden avslöjades i samband med mässan Fakuma i tyska Friedrichshafen i mitten av oktober.
”Vi har samarbetat med Del Monte i nästan två år kring Klear Can-konceptet och nu kan vi visa upp en konservburk, där man kan se innehållet, för konsumenterna. Det här är ett betydande genombrott inom förpackningar”, sade Milacrons VD Tom Goeke i en intervju under mässan.
De Klear Can-burkar, som nu finns ute i butikshyllorna i Seoul och Shanghai, produceras i Del Montes burkanläggning i Filippinerna. Burkarna tillverkas i en Ferromatik Milacron formsprutningsmaskin, som har kapacitet att tillverka 12 miljoner plastkonservburkar om året.
Talesmän för Milacron uppger att Klear Can-burkarna enkelt – och med minimal anpassning och verktygskomplettering – kan integreras i befintliga produktionslinjer för konservburkar i metall.
Klear Can-burken är tillverkad av två lager transparent polypropen med ett tunt barriärskikt av EVOH (etylenvinylalkohol) i mitten.
Burken har ett lättöppnat metallock med en dragring och burkens botten består av en specialdesignad plastkonstruktion, som är töjbar och som gör att burken klarar det ökade tryck, som uppstår vid konserveringsprocessen.
Klear Can är dock inte den enda genomskinliga plastkonservburken på marknaden. Globala förpackningskoncernen Sonoco lanserade, som vi tidigare skrivit om (Läs HÄR), i slutet av år 2015 sin TruVue-burk, som är näst intill förväxling lik Milacrons burk! Det som i princip skiljer de båda burkarna åt, är att TruVue har både lock i botten i metall, med Klear Can alltså endast har locket i metall.
Sonocos TruVue-burk finns ute på USA-marknaden sedan första kvartalet i år. Burkarna med ätfärdiga grönsaker ingår i South Carolina-baserade frukt- och grönsaksproducenten McCall Farms sortiment.