Plastkonservburken Klear Can har nu kommit ut på marknaden

PUBLICERAD: 1 november 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Den genomskinliga plastkonservburken Klear Can finns nu i Seoul och Shanghai. Innehållet i burkarna är ananasbitar och ananasskivor från Del Monte.|Sedan början av året finns Sonocos konkurrerande plastkonservburk TruVue ute på USA-marknaden.

interpack i Düsseldorf år 2014 presenterade företaget Kortec en genomskinlig konservburk i plast, som väckte stor uppmärksamhet. Burken, med namnet Klear Can, skulle enligt Kortec kunna konkurrera ut traditionella konservburkar i metall.
Men marknadslanseringen dröjde och Kortecs burkkoncept övertogs av bolaget Milacron Holdings Corp. I början av det här året sades det att burken var på väg ut på USA-marknaden (Läs HÄR), men i stället har burken nu lanserats i Sydkoreas huvudstad Seoul och i Shanghai, Kina.

Klear Can och Milacron hade sedan tidigare ett samarbete med globala livsmedelsföretaget Del Monte Pacific och inte oväntat är det därför fruktkonserver från Del Monte, som nu förpackas och marknadsförs i de genomskinliga Klear Can-burkarna.

Nyheten att Klear Can nu – till slut – finns ute på marknaden avslöjades i samband med mässan Fakuma i tyska Friedrichshafen i mitten av oktober.

”Vi har samarbetat med Del Monte i nästan två år kring Klear Can-konceptet och nu kan vi visa upp en konservburk, där man kan se innehållet, för konsumenterna. Det här är ett betydande genombrott inom förpackningar”, sade Milacrons VD Tom Goeke i en intervju under mässan.

De Klear Can-burkar, som nu finns ute i butikshyllorna i Seoul och Shanghai, produceras i Del Montes burkanläggning i Filippinerna. Burkarna tillverkas i en Ferromatik Milacron formsprutningsmaskin, som har kapacitet att tillverka 12 miljoner plastkonservburkar om året.

Talesmän för Milacron uppger att Klear Can-burkarna enkelt – och med minimal anpassning och verktygskomplettering – kan integreras i befintliga produktionslinjer för konservburkar i metall.

Klear Can-burken är tillverkad av två lager transparent polypropen med ett tunt barriärskikt av EVOH (etylenvinylalkohol) i mitten.
Burken har ett lättöppnat metallock med en dragring och burkens botten består av en specialdesignad plastkonstruktion, som är töjbar och som gör att burken klarar det ökade tryck, som uppstår vid konserveringsprocessen.

Klear Can är dock inte den enda genomskinliga plastkonservburken på marknaden. Globala förpackningskoncernen Sonoco lanserade, som vi tidigare skrivit om (Läs HÄR), i slutet av år 2015 sin TruVue-burk, som är näst intill förväxling lik Milacrons burk! Det som i princip skiljer de båda burkarna åt, är att TruVue har både lock i botten i metall, med Klear Can alltså endast har locket i metall.

Sonocos TruVue-burk finns ute på USA-marknaden sedan första kvartalet i år. Burkarna med ätfärdiga grönsaker ingår i South Carolina-baserade frukt- och grönsaksproducenten McCall Farms sortiment.

 

 

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback