Plastfri ”fotokalender” med popidolen Robin Packalen

PUBLICERAD: 9 december 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Finske popstjärnan Robin Packalen – vanligen endast kallad Robin – medverkar i en kartongbaserad julkalender, som utvecklats av bland annat Pyroll-ägda PackageMedia. (Bild Metsä Board)

Finska popidolen Robin Packalen medverkar i ett projekt med kartongbaserade foto- och chokladkalendrar, som utvecklats av internationella fotoserviceföretaget ifolor samt PackageMedia, som ingår i förpackningsproducenten Pyroll Packaging.

De helt plastfria julkalendrarna innehåller små askar med chokladkakor bakom luckorna och kalendrarna kan personaliseras med kundens egna bilder.

Kalendrarna är tillverkade av falskartong från Metsä Board och den starka men lätta innerstrukturen är tillverkad av Metsä Boards vita kraftliner.

”Vi vill erbjuda våra kunder en personlig upplevelse, som kombinerar deras egen bild med chokladens njutning. Vi valde ett ansvarsfullt och återvinningsbart material till våra kalendrar, där bilden blir bra och chokladen smakar som den ska. Ett annat nytt erbjudande i år är en julkalender producerad i samarbete med den finska popstjärnan Robin Packalen. Den innehåller inte bara choklad utan också ett unikt virtuellt innehåll i form av QR-koder tryckta på chokladaskarna”, berättar Kati Sulin, CEO ifolor.

Metsä Boards falskartong Prime FBB Bright, som används i kalendrarna, är anpassad för grafiska applikationer och såväl den som företagets vita kraftliners är säkra för förpackningskänsliga livsmedel som choklad.

PackageMedia, som ingår i Pyroll-gruppen och som medverkat i utveckling och design av julkalendrarna, är en digital förpackningsutvecklare, som är inriktad på nya, innovativa lösningar som samtidigt är hållbara.

”Exempelvis erbjuder vi en digital lagringsmodell för att minimera spill och vi arbetar ansvarsfullt för att lägga till funktioner till själva förpackningen, vilket är bra för konsumentmedia. När förpackningen är som bäst, ska den vara ett modernt interaktivt användargränssnitt eller en tjänst till konsumenten”, säger Mauri Reinilä, CEO PackageMedia.

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah