Planeta Design redesignar brittisk face-paint-specialist

PUBLICERAD: 29 oktober 2015
UPPDATERAD: 25 januari

”Ja|det är jag på bilden!”

Svenska designbyrån Planeta Design har fått i uppdrag att göra en omfattande redesign av brittiska Snazaroos identitet och produktportfölj. Livsstilsvarumärket Snazaroo är världsledande inom ansiktsmålning och företaget, som har funnits sedan 1989, behövde uppdatera både varumärket och den visuella identiteten.
Sedan januari 2014 har Planeta Design arbetat med Snazaroos identitet, designstrategi och förpackningar och nu till hösten kommer resultatet att synas även i de svenska butikerna.
”Det har varit ett enormt roligt uppdrag, men resan har egentligen bara börjat, säger Sandra Planeta, creative director på Planeta Design.

Uppdraget att uppdatera Snazaroos varumärke och visuella identitet, inklusive förpackningar, vann Planeta Design i kamp med Pearlfisher, en av de bästa designbyråerna i Storbritannien.

”Ett fantastiskt roligt och galet uppdrag, som vi tog hem, och som nu äntligen får rulla ut globalt”, säger Sandra Planeta.

Hittills handlar det om cirka 180 produkter i Snazaroos sortiment, som Planeta Design har arbetat med, men det finns fortfarande många fler, som ska implementeras i den nya designen.

”För att skapa ett designsystem, som hanterar alla marknader, språk och kulturella skillnader, behövde vi renodla och förenkla. Vi har utvecklat sortimentet på produktnivå, därför var en redesign av identiteten, samtliga förpackningsserier och sortimentslinjer helt nödvändig”, säger Sandra Planeta..

”Planeta Design har varit skickliga på att ge oss både ett systemtänk, som täcker våra framtida behov, samt tagit fram en stark och dynamisk identitet. Vi är mycket nöjda och ser fram emot lanseringen under den nya parollen ´Paint a Smile´”, säger Claes von Hauswolff, Group Creative Director på ColArt, som äger Snazaroo.

Medarbetarna på Planeta Design har förstås inte kunnat undgå att själva testa produkterna de arbetat med, så häromdagen var det allmän ansiktsmålning på byrån. Och det ”skrämmande” resultatet syns på bilderna!

”Det är inte alla dagar man har så här roligt på jobbet!”, säger Sandra Planeta och visar upp hur en typisk Halloween-ansiktsmålning kan se ut.

 

 

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah