Pinsam miss av Heinz ketchup: QR-kod länkade till porrsida…

PUBLICERAD: 22 juni 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Den tvådimensionella QR-koden på ketchupflaskan ledde inte till en kampanjsida för Heinz – utan till en tysk porrsida…

Globala ketchuptillverkaren Heinz har tvingats be om ursäkt, sedan det visat sig att en QR-kod på en ketchupflaska länkade till en sida med hårdporr..!
Det var den tyske konsumenten och ketchupköparen Daniel Korell, som skannade den tvådimensionella QR-koden på en Heinz ketchupflaska i tron att han skulle komma till en Heinz-sida, där han skulle kunna designa sin egen ketchupetikett. Men döm om hans förvåning, när han i stället hamnade på en sida med hårdporr..!

Daniel Korell berättade om det pinsamma på Heinz Facebook-sida, där han också ironiskt framhöll att Heinz ketchup kanske inte är så barnvänlig trots allt…

Heinz Company har förklarat misstaget med att den aktuella webbadressen användes under åren 2012 till 2014, när man hade en ”designa-din-egen-ketchup-etikett”-kampanj. När kampanjen var slut stängdes sidan och Heinz avslutade ägandeskapet av den speciella adressen – vilken i stället påpassligt abonnerades av tyska hårdporrleverantören FunDorado

Heinz har nu framfört sina djupaste ursäkter till Daniel Korell och lovat att man i fortsättningen ska hålla bättre kontroll över sina olika webbadresser och vad som händer med dem. Man har också skickat en ketchupflaska till Daniel Korell med hans alldeles egna etikett.

Och porrsajten FunDorado ville inte vara sämre de – och erbjöd den missnöjde tyske ketchupälskaren ett års gratis prenumeration på deras utbud…

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x