Globala ketchuptillverkaren Heinz har tvingats be om ursäkt, sedan det visat sig att en QR-kod på en ketchupflaska länkade till en sida med hårdporr..!
Det var den tyske konsumenten och ketchupköparen Daniel Korell, som skannade den tvådimensionella QR-koden på en Heinz ketchupflaska i tron att han skulle komma till en Heinz-sida, där han skulle kunna designa sin egen ketchupetikett. Men döm om hans förvåning, när han i stället hamnade på en sida med hårdporr..!
Daniel Korell berättade om det pinsamma på Heinz Facebook-sida, där han också ironiskt framhöll att Heinz ketchup kanske inte är så barnvänlig trots allt…
Heinz Company har förklarat misstaget med att den aktuella webbadressen användes under åren 2012 till 2014, när man hade en ”designa-din-egen-ketchup-etikett”-kampanj. När kampanjen var slut stängdes sidan och Heinz avslutade ägandeskapet av den speciella adressen – vilken i stället påpassligt abonnerades av tyska hårdporrleverantören FunDorado…
Heinz har nu framfört sina djupaste ursäkter till Daniel Korell och lovat att man i fortsättningen ska hålla bättre kontroll över sina olika webbadresser och vad som händer med dem. Man har också skickat en ketchupflaska till Daniel Korell med hans alldeles egna etikett.
Och porrsajten FunDorado ville inte vara sämre de – och erbjöd den missnöjde tyske ketchupälskaren ett års gratis prenumeration på deras utbud…