PIDA 2022 söker förpackningar som hyllar “det vilda livet”

PUBLICERAD: 13 maj 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Den här innovativa franska kryddförpackningen tog hem slutsegern i PIDA 2021. (Bild BillerudKorsnäs)||”PIDA har rört om i förpackningsgrytan!”, säger Lena Dahlberg, BillerudKorsnäs. (Bild LinkedIn)

It’s a Wild Life!” är temat för årets upplaga av BillerudKorsnäs förpackningsdesigntävling PIDA där 350 designelever från sju länder gör sitt bästa för att inspirera och imponera med egna tolkningar av vad förpackningsdesign kan lära av naturen.

Tanken bakom årets tema är att designeleverna ska hitta egna sätt att använda sig av de vackra och sinnrika lösningar, som finns överallt i naturen när det gäller former, mönster, funktioner och hållbarhet.

”It’s a Wild Life! är ett tema som uppmuntrar deltagarna att utforska naturens egen uppfinningsrikedom”, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard på BillerudKorsnäs.

BillerudKorsnäs skriver i ett pressmeddelande att PIDA lyfter fram unga, nytänkande talanger för att främja hela förpackningsindustrins utveckling. Det är ett viktigt led i BillerudKorsnäs mission att utmana konventionella förpackningar för en hållbar framtid – med hjälp av morgondagens designers.

”PIDA har rört om i förpackningsgrytan!”, säger Lena Dahlberg, BillerudKorsnäs. (Bild LinkedIn)

”Vi skapade PIDA för att röra om i grytan och utmana inom förpackningsbranschen. Och det har vi verkligen lyckats med! PIDA är en frisk fläkt för hela branschen, och eleverna överträffar sig själva år efter år”, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs.

PIDA eller Packaging Impact Design Award som är det fullständiga namnet har sedan starten år 2005 engagerat tusentals designelever över hela världen, och såväl intresset som deltagarlistan fortsätter att växa. I fjol fick Frankrike, Tyskland, Sverige och Storbritannien sällskap av USA – och i år välkomnar BillerudKorsnäs även unga designers från Österrike, Belgien och Kina (även om Kinas PIDA-event tyvärr är inställt på grund av covid-läget i Shanghai…).

BillerudKorsnäs arrangerar fem lokala PIDA-deltävlingar med de deltagande länderna under maj och juni och den stora finalen avgörs i samband med den prestigefyllda förpackningsmässan Luxe Pack Monaco i oktober.

I PIDA tävlar designeleverna tävlar i fyra kategorier: Sustainability, User Friendliness, Innovation och PIDA Gold Award och i den stora Grand Finale vid Luxe Pack Monaco den 3 oktober gör sedan de fem Gold Award-vinnarna från respektive event upp om förstaplatsen.

BillerudKorsnäs skriver att PIDA 2022 hålls och kan följas online vilket gör det enklare än tidigare att ta del av de spännande eventen.

Mer om PIDA 2022 och registrering för den som vill följa PIDA online finns HÄR!

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Under torsdagen nådde elpriserna i södra och mellersta Sverige nya rekordnivåer. Situationen är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna. Vår systersajt, Sign&Print, har pratat med några tryckerier och bestörtningen är stor.
Sign print

Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?

DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.
ds-smith-230503-168-1600x900x

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Smarta förpackningar kopplar samman den fysiska och digitala världen

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam, gav Fotini Delgado, vd för amerikanska Laava, sin och företagets syn på hur uppkopplade förpackningar förändrar förhållandet mellan varumärken och konsumenter. "Connected packaging” är mycket mer än bara en informationsbärare; det är en kraftfull digital plattform som sammanför data och förtroende, betonade Delgado.
Lavaa, Smart Packaging VM