Piab köper Vaculex och bildar storaktör inom vakuumteknik

PUBLICERAD: 24 januari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Vaculex vakuumbaserade lyftanordningar används bland annat vid förpacknings- och godshantering.|”Detta är en perfekt sammanslagning”

Vakuumspecialisten Piab Group, med huvudsäte i Täby, har köpt Mölndal-baserade företaget Vaculex, som bland annat tillverkar olika typer av lyftanordningar, baserade på vakuumteknik.
Piab och Vaculex har kompletterande produkterbjudanden och starka varumärken. Sammanslagningen innebär möjligheter till ökad tillväxt, skriver företagen i ett pressmeddelande.

Piab, som grundades 1951, har vuxit till ett ledande företag inom vakuumbaserad lyft- och hanteringsteknik och är i dag en global aktör med ett 15-tal försäljningskontor och mer än 300 distributörer runt om i världen.

”Piabs långa historia av innovationer inom vakuumteknik i kombination med vårt innovativa produktutbud kommer att forma en ny och starkare aktör. Vi är övertygade om att det nybildade bolaget kommer att tjäna marknaden ännu bättre och jag ser verkligen fram emot att arbeta med den nya koncernen”, säger Vaculex VD Ronny Holmsten i en kommentar.

Vaculex har 30 års erfarenhet av utveckling, tillverkning och försäljning av ergonomiska vakuumbaserade lyftsystem för tillämpningar inom förpackningar, logistik, distribution, bagagehantering, etc. Företaget har också ett väl utbyggt nätverk av försäljningskontor och distributörer.

”Vi är övertygade om att detta är en perfekt sammanslagning. Våra partners runt om i världen har ofta haft önskemål om produkter liknande de som Vaculex tillverkar. Detta är en snabbväxande marknad eftersom manuell hantering alltmer ersätts av automatiserade lyft. Vi är mycket glada över tillväxtutsikterna och styrkan , som vi nu får”, säger Piabs VD Anders Lindqvist.

Affären genomfördes den 30 december 2016. Inga uppgifter om köpeskilling eller andra finansiella detaljer har offentliggjorts.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx

Schur, Farusa och EME - tre danska företag på Scanpack

De danska företagen Schur, Farusa och EME var på Scanpack för att presentera sig för den skandinaviska marknaden. Med teman som 'One Schur', 'Grönare, lättare och starkare transportförpackningar' och 'Den största byggflexibiliteten' hade man valt att fånga gästernas uppmärksamhet. Packnews redaktör i Danmark, Søren Winsløw, besökte företagen.
schur_01

Ny rapport visar på utmaningar i nedskräpning och avfallshantering i skärgården

Tydligare ansvarsfördelning, bättre samarbeten samt lättillgänglig information och material till besökare. Det är nyckelåtgärderna som kan minska nedskräpningen och öka insamling i skärgården. De allra flesta skärgårdsbesökarna vill göra rätt val för miljön, bara de får rätt förutsättningar. Det visar en ny rapport från Håll Sverige Rent, Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) och Coca-Cola i Sverige.
Pantstudie framsida