”Peterson” försvinner när VPK inför ett namn för alla bolag

PUBLICERAD: 6 oktober 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Från 1 oktober i år är samtliga VPK:s wellpappenheter och -varumärken i Europa samlade under ett enda varumärke: VPK Packaging. (Bild VPK)|Välkända och anrika wellpappvarumärket ”Peterson” försvinner.

När belgiska förpackningskoncernen VPK Packaging Group samlar alla sina bolag under det gemensamma namnet ”VPK Packaging” innebär det bland annat att välkända och anrika norska wellpappnamnet ”Peterson” försvinner.

VPK Packaging Group skriver i ett pressmeddelande att man från och med den 1 oktober har samlat alla sina wellpappenheter samt varumärkena Peterson, Rigid och Ondulys under ett enda varumärke. Det nya varumärket – VPK Packaging – har introducerats och börjat gälla från den 1 oktober och avser VPK Packagings wellpappenheter i Frankrike, Storbritannien, Irland, Norge, Sverige och Danmark.

En ny enhetlig logotyp och visuell identitet har också lanserats. Logotypen ska enligt VPK spegla den övergripande framtidsvisionen att främja miljöansvar och lokal kundintimitet.

VPK skriver att under de senaste sju åren har VPK: s internationella tillväxt varit särskilt stark. Nya förvärv, bland annat norska wellpapptillverkaren Peterson och delar av hylskartongproducenten Corenso, och ett joint venture med tyska Klingele Paper and Packaging Group, samt expansioner i både västra och östra Europa, har lett till en fördubbling av den konsoliderade omsättningen. Denna internationella expansion ska nu återspeglas i ett enda VPK-varumärke för hela den wellpappbaserade förpackningsdivisionen.

”Vårt mål är att ta hållbar tillväxt till nästa nivå, både ekologiskt och ekonomiskt. Vi kommer att tänka och agera globalt, men utan att förlora kontakten med våra lokala kunder och deras produkter”, säger VPK:s VD Pierre Macharis.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco