När belgiska förpackningskoncernen VPK Packaging Group samlar alla sina bolag under det gemensamma namnet ”VPK Packaging” innebär det bland annat att välkända och anrika norska wellpappnamnet ”Peterson” försvinner.
VPK Packaging Group skriver i ett pressmeddelande att man från och med den 1 oktober har samlat alla sina wellpappenheter samt varumärkena Peterson, Rigid och Ondulys under ett enda varumärke. Det nya varumärket – VPK Packaging – har introducerats och börjat gälla från den 1 oktober och avser VPK Packagings wellpappenheter i Frankrike, Storbritannien, Irland, Norge, Sverige och Danmark.
En ny enhetlig logotyp och visuell identitet har också lanserats. Logotypen ska enligt VPK spegla den övergripande framtidsvisionen att främja miljöansvar och lokal kundintimitet.
VPK skriver att under de senaste sju åren har VPK: s internationella tillväxt varit särskilt stark. Nya förvärv, bland annat norska wellpapptillverkaren Peterson och delar av hylskartongproducenten Corenso, och ett joint venture med tyska Klingele Paper and Packaging Group, samt expansioner i både västra och östra Europa, har lett till en fördubbling av den konsoliderade omsättningen. Denna internationella expansion ska nu återspeglas i ett enda VPK-varumärke för hela den wellpappbaserade förpackningsdivisionen.
”Vårt mål är att ta hållbar tillväxt till nästa nivå, både ekologiskt och ekonomiskt. Vi kommer att tänka och agera globalt, men utan att förlora kontakten med våra lokala kunder och deras produkter”, säger VPK:s VD Pierre Macharis.