”Peterson” försvinner när VPK inför ett namn för alla bolag

PUBLICERAD: 6 oktober 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Från 1 oktober i år är samtliga VPK:s wellpappenheter och -varumärken i Europa samlade under ett enda varumärke: VPK Packaging. (Bild VPK)|Välkända och anrika wellpappvarumärket ”Peterson” försvinner.

När belgiska förpackningskoncernen VPK Packaging Group samlar alla sina bolag under det gemensamma namnet ”VPK Packaging” innebär det bland annat att välkända och anrika norska wellpappnamnet ”Peterson” försvinner.

VPK Packaging Group skriver i ett pressmeddelande att man från och med den 1 oktober har samlat alla sina wellpappenheter samt varumärkena Peterson, Rigid och Ondulys under ett enda varumärke. Det nya varumärket – VPK Packaging – har introducerats och börjat gälla från den 1 oktober och avser VPK Packagings wellpappenheter i Frankrike, Storbritannien, Irland, Norge, Sverige och Danmark.

En ny enhetlig logotyp och visuell identitet har också lanserats. Logotypen ska enligt VPK spegla den övergripande framtidsvisionen att främja miljöansvar och lokal kundintimitet.

VPK skriver att under de senaste sju åren har VPK: s internationella tillväxt varit särskilt stark. Nya förvärv, bland annat norska wellpapptillverkaren Peterson och delar av hylskartongproducenten Corenso, och ett joint venture med tyska Klingele Paper and Packaging Group, samt expansioner i både västra och östra Europa, har lett till en fördubbling av den konsoliderade omsättningen. Denna internationella expansion ska nu återspeglas i ett enda VPK-varumärke för hela den wellpappbaserade förpackningsdivisionen.

”Vårt mål är att ta hållbar tillväxt till nästa nivå, både ekologiskt och ekonomiskt. Vi kommer att tänka och agera globalt, men utan att förlora kontakten med våra lokala kunder och deras produkter”, säger VPK:s VD Pierre Macharis.

Senaste nytt

Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Packnews samarbetspartner och jurymedlem i Packnorth Award, Paul Jenkins från The PackHub, har varit i Utrecht, Nederländerna, i samband med Sustainable Packging Summit. Han besökte en McDonalds och fick lite fakta kring återanvändbara muggar som han publicerade på LinkedIn. Vi i sin tur återanvänder texten här.
Mugg utvald
Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska  företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och  aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande  industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna  material.
Artek_Tetra Pak
Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Metsä Board har tidigare lanserat ett kostnadsbesparings- och lönsamhetsförbättringsprogram värt cirka 200 miljoner euro. Som en del av programmet inledde företaget den 7 oktober 2025 förhandlingar om verksamhetsförändringar som omfattar hela personalen i företagets verksamhetsländer. Det blev en handfull färre uppsägningar i Finland än förväntat. 
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback