”Peterson” försvinner när VPK inför ett namn för alla bolag

PUBLICERAD: 6 oktober 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Från 1 oktober i år är samtliga VPK:s wellpappenheter och -varumärken i Europa samlade under ett enda varumärke: VPK Packaging. (Bild VPK)|Välkända och anrika wellpappvarumärket ”Peterson” försvinner.

När belgiska förpackningskoncernen VPK Packaging Group samlar alla sina bolag under det gemensamma namnet ”VPK Packaging” innebär det bland annat att välkända och anrika norska wellpappnamnet ”Peterson” försvinner.

VPK Packaging Group skriver i ett pressmeddelande att man från och med den 1 oktober har samlat alla sina wellpappenheter samt varumärkena Peterson, Rigid och Ondulys under ett enda varumärke. Det nya varumärket – VPK Packaging – har introducerats och börjat gälla från den 1 oktober och avser VPK Packagings wellpappenheter i Frankrike, Storbritannien, Irland, Norge, Sverige och Danmark.

En ny enhetlig logotyp och visuell identitet har också lanserats. Logotypen ska enligt VPK spegla den övergripande framtidsvisionen att främja miljöansvar och lokal kundintimitet.

VPK skriver att under de senaste sju åren har VPK: s internationella tillväxt varit särskilt stark. Nya förvärv, bland annat norska wellpapptillverkaren Peterson och delar av hylskartongproducenten Corenso, och ett joint venture med tyska Klingele Paper and Packaging Group, samt expansioner i både västra och östra Europa, har lett till en fördubbling av den konsoliderade omsättningen. Denna internationella expansion ska nu återspeglas i ett enda VPK-varumärke för hela den wellpappbaserade förpackningsdivisionen.

”Vårt mål är att ta hållbar tillväxt till nästa nivå, både ekologiskt och ekonomiskt. Vi kommer att tänka och agera globalt, men utan att förlora kontakten med våra lokala kunder och deras produkter”, säger VPK:s VD Pierre Macharis.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax