PET-flaska med två “rum” ger färdigblandade drinkar

PUBLICERAD: 13 november 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Clasper-flaskan med en större och en mindre del är utvecklad av Plastic Technologies.|Föregångare till Clasper-flaskan var PTI:s ”tvårums”-koncept Smiler.

USA-företaget Plastic Technologies Inc (PTI), med säte i Holland, Ohio, har utvecklat en sinnrik PET-flaska, som innehåller två “rum” och som ger konsumenten möjlighet att på nolltid få en färdigblandad drink.
Innovationen kallas ”Clasper” och varumärket Yumix, som levererar olika drinkar och cocktails, har just lanserat den på USA-marknaden.

Clasper-flaskan består av en mindre bottendel, som med en ”klickanordning” är fäst i bottnen till en övre, större del. Hela flaskan är i sin tur försedd med en heltäckande krympetikett, som också fungerar som en extra sammanhållande anordning.

När drinken ska blandas, river konsumenten upp krympetiketten, tar loss den mindre bottendelen och river av en förslutningsfolie, varefter innehållet hälls i den övre, större flaskdelen. För att innehållet i den undre delen ska få plats är det övre, större, utrymmet inte helt fyllt.

I den nu lanserade versionen av Clasper på USA-marknaden innehåller den undre delen vodka och den övre delen juice, men även andra drinkblandningar är på gång. Volymen i den undre delen är 5 cl och volymen i den övre knappt 20 cl. Resultatet, när innehållen blandats, blir alltså en drink på cirka 25 cl.

Clasper-konceptet kan naturligtvis även användas till andra produkter än alkoholhaltiga drinkar. Exempelvis kan man ha ett smaksatt pulver i bottendelen, som blandas med vatten eller någon annan vätska i toppdelen. Andra användningsområden är olika typer av närings- och energidrycker eller exempelvis medicinska tillämpningar, där en blandning av två komponenter inte bör ske förrän i samband med intagandet av ett läkemedel.

”Konsumenterna tycker verkligen det här är en ´cool´ förpackning. Krympetiketten gör att man vid en första anblick inte ser att flaskan består av två delar, men när konsumenten tar loss de två delarna och blandar innehållen, blir de helt entusiastiska över förpackningslösningen” ,säger Ron Puvak, marknads- och produktutvecklingsansvarig hos PTI.

Clasper-konceptet är en vidareutveckling av en tidigare två-kammar-behållare, som PTI utvecklat. Denna kallades ”Smiler” och hade en mindre bottenbehållare med torra produkter, medan den större toppdelen hade en färdig dryck. Ursprungligen utvecklades Smiler för olika ”mjölk-och-kakor”-produkter, men användes även för lösningar där både det mindre och det större utrymmet innehöll torra varor. Smiler användes också för icke-livsmedelsbaserade lösningar.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning