Svenska innovations- och designbyrå NINE vann både guld och brons i konceptkategorin i årets upplaga av prestigefyllda förpackningsdesigntävlingen Pentawards.
NINE är ett dotterbolag till BillerudKorsnäs och erbjuder tjänster inom förpackningsinnovation och -design till varumärkesägare, framför allt inom snabbrörliga konsumentvaror.
Guldet fick NINE för ett förpackningskoncept för ekologiska skönhetsprodukter i resestorlek, tillverkat av det töjbara pappret FibreForm från BillerudKorsnäs.
”Hinoki”, som förpackningskonceptet kallas, innebär att man introducerar ett förnybart material som alternativ i ett produktområde som idag domineras helt av fossila material.
Bronset i konceptkategorin fick NINE för en pappersflaska (!) för kolsyrad dryck. Förpackningen ingår i ett pågående innovationsprojekt, som bedrivs inom BillerudKorsnäs, och den är ett exempel på hur företaget utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid.
”NINE befinner sig längst fram i vårt erbjudande inom förpackningslösningar med djupa konsumentinsikter och örat mot marknaden. Det en styrka för BillerudKorsnäs att finnas så långt fram i värdekedjan och mycket glädjande att Pentawards ännu en gång bekräftar NINE:s idéer och innovativa förhållningssätt i vår bransch”, säger Henrik Essén, kommunikations- och hållbarhetsdirektör hos BillerudKorsnäs.