Pentawards grundare säljer sitt livsverk till Easyfairs!

PUBLICERAD: 30 november 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Jean Jacques och Brigitte Evrard säljer nu sitt livsverk Pentawards till mässarrangören Easyfairs.
|”Förvärvet av Pentawards befäster vår ställning som en globalt ledande arrangör av förpackningsevenemang”

Jean Jacques och Brigitte Evrard, grundare av den globala förpackningsdesigntävlingen Pentawards, säljer nu sitt livsverk till mässarrangören Easyfairs.
Den överraskande nyheten publiceras bara dagar efter att förpackningsmässan All4Pack avslutats i Paris och där Pentawards celebrerat sitt 10-års jubileum med en uppmärksammad och uppskattad utställning av de 100 bästa förpackningarna under tävlingens historia.

Inga närmare uppgifter om ekonomiska villkor, etc. har offentliggjort, men klart är att makarna Jean Jacques och Brigitte Evrard kommer att finnas med i Pentawards-bilden även i fortsättningen, åtminstone för en tid. Enligt ett pressmeddelande från Easyfairs ska de involveras, när det gäller strategi och integration av Pentawards i Easyfairs organisation.

Rent organisatoriskt kommer Pentawards i fortsättningen att administreras av Easyfairs UK and Global och ingå i Easyfairs globala portfölj av förpackningsevenemang och mässor.

”Vi är mycket nöjda med detta förvärv, som befäster vår ställning som en globalt ledande arrangör av förpackningsevenemang. Pentawards är ett prestigefyllt och välkänt tävlingskoncept med ett respektfyllt arv och tävlingen kommer att stärka vår globala närvaro och ge oss ett starkt fotfäste på marknaden för förpackningsutmärkelser”, kommenterar Matt Benyon, VD för Easyfairs UK and Global.

Jean Jacques och Brigitte Evrard startade Pentawards i januari 2007 och tävlingens främsta uppgift har varit att öka medvetenheten om förpackningsdesign och de människor som skapar den. I dag är Pentawards troligen världens mest kända tävling inom förpackningsdesign, där designers och företag från hela världen anmäler sina bidrag till någon av tävlingens 55 kategorier och där bidragen sedan bedöms av en internationell jury, bestående av ett dussin välrenommerade designers och designchefer från etablerade företag och designbyråer. 

”Vi är mycket stolta över att ha kunnat föra fram betydelsen av förpackningar och för att ha etablerat Pentawards som en viktig kanal för den globala förpackningsindustrin. Det har varit tio spännande år och vi är glada över att vi kan fortsätta vårt engagemang i ett nära samarbete med Easyfairs, som visat att man är lika engagerade i kvalitet och i förpackningsmarknaden, som vi är!”, säger Brigitte Evrard i en kommentar.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.