Patronformad flaska gav 300-procentig säljökning!

PUBLICERAD: 1 februari 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Roar Ambitions energipulver säljs i plastflaskor

Brittiska e-handelsföretaget Roar Ambition har tagit till ett minst sagt annorlunda grepp för att sälja ett av sina sportpreparat: en flaska i form av en patron till hagelgevär!
Flaskan, som öppnas genom att man skruvar av ”tändhattsdelen”, lanserades i fjol och har, enligt företaget, resulterat i en 300-procentig försäljningsökning…

Produkten, som förpackas i ”patronen”, är ett pulver, som sägs vara muskelbyggande och fettbrännande. Produkten har fått namnet ”4 Gauge”, som även det för tankarna till vapen, eftersom ”gauge” är ett engelskt ord för ”kaliber”.

Den annorlunda plastflaskan är tillverkad av företaget TricorBraun och består av högdensitetspolyeten (HDPE) och polypropen (PP). Flaskan är färgad i rött och ”guldmetall” och är intill förväxling lik en riktig hagelpatron, fast i betydligt större skala.

För att ytterligare accentuera vapenanspelningen marknadsförs ”4 Gauge”-produkten med slogans som ”Load Up Your Guns” (ung. ”Ladda dina vapen”) och  ”When You Need More Ammo to Kill Those Weights!” (ung. ”När du behöver mer ammunition för att döda vikt!”)…

Idén till patronflaskan kommer från Roar Ambitions ägare och VD Robert Parker.
”Jag sover och dagdrömmer mycket – det är där mina idéer kommer ifrån”, förklarar han.

”4 Gauge”-behållaren och andra av Roar Ambitions produkter säljs endast över nätet och målgruppen är den yngre generationen av fitness-entusiaster: dvs män och kvinnor i åldersspannet 18 – 35 år.

Pulverprodukter förpackas vanligen i flexibla påsar, men här ville man skilja sig från mängden genom att använda en stel plastflaska med en iögonfallande design.Och med en 300-procentig försäljningsökning får man väl säga att ”patronkonceptet” lyckades! Om det däremot handlar om god smak och bra design, överlåter vi åt andra att bedöma…

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning