Papperskassen ifoodbag håller mat fryst i ett dygn!

PUBLICERAD: 13 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Karl Fallgren är VD och grundare av avknoppningsföretaget ifoodbag.
|Entreprenören och företagsledaren Fredrik Wester investerar och blir partner i ifoodbag.

2013 presenterade utvecklingsföretaget ifoodbag, som är en avknoppning från KTH, en unik matkasse med inbyggd kylfunktion, som påstods kunna hålla livsmedel nedkylda i upp till ett dygn. Året därpå inleddes omfattande tester hos forskningsinstitutet Innventia och den testperioden är nu avslutad. Testresultatet bevisar att kassen klarar att hålla varor, till exempel livsmedel, nedfrysta och kylda i upp till 24 timmar!

Nu går utvecklingen och lanseringen av den unika pappersbärkassen in i nästa fas, vilket bland annat innebär att bolagsledaren Fredrik Wester kliver in i bolaget.

Produkten ifoodbag är i princip färdigutvecklad, men finns ännu inte tillgänglig på marknaden. Trots detta har bolaget fått in kundbeställningar med förskottsbetalningar på årsorders från hela världen..!

Det var länge sedan det hände något nytt på bärkassefronten. Utvecklingen har stått stilla under många år – fram till nu, då ifoodbag möter livsmedelsindustrins behov av en intelligent bärkasse med samma produktionskostnad som vanliga matkassar.
ifoodbags lösning är en vattentålig bärkasse tillverkad i papper, med kyl- och frysfunktion, som fungerar i upp till 24 timmar. Kassen är anpassad såväl för e-handelsföretag, som säljer livsmedel över nätet, som för livsmedelsbutiker.

I och med en nyligen avslutad testperiod med enbart positiva resultat anses produkten nu vara helt färdigutvecklad. Testerna genomfördes av oberoende experter hos forskningsinstitutet Innventia och utfördes både i ackrediterat laboratorium och i verklig miljö hos ett antal väletablerade aktörer inom onlinebaserad dagligvaruhandel.

Koncept ifoodbag innebär enklare och billigare transporter av frysta- och kylda varor, ökad kvalitet på livsmedel och mindre behov av tillsatser. Minskat matsvinn är ytterligare en positiv effekt och med den nya produkten hoppas företaget till exempel kunna rädda mat, som tidigare blivit förstörd i varmt klimat. 

”Kassen uppnådde förväntat testresultat och vi har bevisat att produkten fungerar. Trots att produkten inte finns på marknaden ännu har vi redan märkt av ett enormt intresse bland såväl nationella som internationella intressenter. Vi har till och med signat avtal med ett flertal kunder och nya investerare tillkommer ständigt”, säger Karl Fallgren, VD och grundare av ifoodbag. 

Bolagsledaren och föreläsaren Fredrik Wester kliver nu alltså in som investerare och ny partner. Fredrik Wester har varit entreprenör sedan han var 16 år. Han har ett omfattande retail-kunnande och har tillgång till ett globalt nätverk inom detaljhandeln, han har bland annat haft ett samarbete med e-handelsjätten Amazon. 

”ifoodbag har utvecklat en produkt utifrån ett faktiskt behov och motbevisar alla som trott att en papperskasse bara är en papperskasse. Det här är en briljant produkt, som kan bli hur stor som helst!”, kommenterar Fredrik Wester.

Här kan du läsa vår artikel av presentationen av ifoodbag år 2013

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker