2013 presenterade utvecklingsföretaget ifoodbag, som är en avknoppning från KTH, en unik matkasse med inbyggd kylfunktion, som påstods kunna hålla livsmedel nedkylda i upp till ett dygn. Året därpå inleddes omfattande tester hos forskningsinstitutet Innventia och den testperioden är nu avslutad. Testresultatet bevisar att kassen klarar att hålla varor, till exempel livsmedel, nedfrysta och kylda i upp till 24 timmar!
Nu går utvecklingen och lanseringen av den unika pappersbärkassen in i nästa fas, vilket bland annat innebär att bolagsledaren Fredrik Wester kliver in i bolaget.
Produkten ifoodbag är i princip färdigutvecklad, men finns ännu inte tillgänglig på marknaden. Trots detta har bolaget fått in kundbeställningar med förskottsbetalningar på årsorders från hela världen..!
Det var länge sedan det hände något nytt på bärkassefronten. Utvecklingen har stått stilla under många år – fram till nu, då ifoodbag möter livsmedelsindustrins behov av en intelligent bärkasse med samma produktionskostnad som vanliga matkassar.
ifoodbags lösning är en vattentålig bärkasse tillverkad i papper, med kyl- och frysfunktion, som fungerar i upp till 24 timmar. Kassen är anpassad såväl för e-handelsföretag, som säljer livsmedel över nätet, som för livsmedelsbutiker.
I och med en nyligen avslutad testperiod med enbart positiva resultat anses produkten nu vara helt färdigutvecklad. Testerna genomfördes av oberoende experter hos forskningsinstitutet Innventia och utfördes både i ackrediterat laboratorium och i verklig miljö hos ett antal väletablerade aktörer inom onlinebaserad dagligvaruhandel.
Koncept ifoodbag innebär enklare och billigare transporter av frysta- och kylda varor, ökad kvalitet på livsmedel och mindre behov av tillsatser. Minskat matsvinn är ytterligare en positiv effekt och med den nya produkten hoppas företaget till exempel kunna rädda mat, som tidigare blivit förstörd i varmt klimat.
”Kassen uppnådde förväntat testresultat och vi har bevisat att produkten fungerar. Trots att produkten inte finns på marknaden ännu har vi redan märkt av ett enormt intresse bland såväl nationella som internationella intressenter. Vi har till och med signat avtal med ett flertal kunder och nya investerare tillkommer ständigt”, säger Karl Fallgren, VD och grundare av ifoodbag.
Bolagsledaren och föreläsaren Fredrik Wester kliver nu alltså in som investerare och ny partner. Fredrik Wester har varit entreprenör sedan han var 16 år. Han har ett omfattande retail-kunnande och har tillgång till ett globalt nätverk inom detaljhandeln, han har bland annat haft ett samarbete med e-handelsjätten Amazon.
”ifoodbag har utvecklat en produkt utifrån ett faktiskt behov och motbevisar alla som trott att en papperskasse bara är en papperskasse. Det här är en briljant produkt, som kan bli hur stor som helst!”, kommenterar Fredrik Wester.
Här kan du läsa vår artikel av presentationen av ifoodbag år 2013