Enligt en nyligen genomförd internationell undersökning av YouGov, på uppdrag av Confederation of Paper Industries (CPI), är pappersbaserade förpackningar det populäraste valet när konsumenter handlar mat och färskvaror. Studien är genomförd i sju europeiska länder och av de, som hade någon preferens, föredrog hela 68 procent pappersbaserade förpackningar jämfört med 32 procent, som föredrog plast.
Generalsekreteraren för den europeiska wellpapporganisationen Fefco, Angelika Christ, menar att detta är ett ytterligare bevis för att wellpappförpackningar möter såväl moderna konsumenters som återförsäljares krav på funktionella och hållbara livsmedelsförpackningar.
”Resultaten visar att wellpapp fortfarande är den populäraste formen av förpackningar i de största länderna i Europa. Slutsatsen av studien är att konsumenter är mer benägna att köpa dagligvaror, inklusive frukt och grönsaker, om de säljs i pappersbaserade förpackningar än om de säljs i plastförpackningar”, säger Angelika Christ.
Studien upprepar resultatet från en tidigare studie, som genomfördes förra året i Storbritannien. I denna studie menade 93 procent av de, vars inköp påverkades av förpackningstyp, att de föredrog produkter i pappersbaserade förpackningar, som exempelvis wellpapp.
(Källa: Wellpappnytt 4/2015)