Pappersbägaren AdtoneTM kan kopplas upp mot nätet

PUBLICERAD: 26 mars 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Huhtamäkis pappersbaserade engångbägare Adtone är försedd med en dynamisk QR-kod|som framträder först när bägaren fylls med varm dryck.

Finska Huhtamäki Oyj lanserar nu på bred front den pappersbaserade dryckesbägare AdtoneTM, med vilken användaren via en smart telefon eller läsplatta kan koppla upp sig mot nätet med hjälp av en QR-kod på bägaren. Koden är gömd i ett termokromatiskt tryck, som framträder när bägaren fylls med varm dryck, typ kaffe, te eller choklad.
Engångsbägaren Adtone är i princip samma bägare, som den Huhtamäki testade lokalt i Finland för en tid sedan under namnet Monaco Cup (Läs HÄR)

Den digitaliserade Adtone-bägaren lanseras nu av Huhtamäkis affärsområde Foodservice Europe-Asia-Oceania och företaget skriver i ett pressmeddelande att den digitala uppkopplingen gör bägaren till ett perfekt redskap för reklam- och marknadsföringskampanjer.

Med en smart telefon eller läsplatta kan konsumenten interagera med sin dryckesbägare i flera minuter och ta del av både dess tryckta och dess digitala budskap och information.

Den unika och dynamiska QR-koden styrs av en specialutvecklad programvara, som gör pappersbägaren till en verkligt smart förpackning. Den värmekänsliga tryckfärgen gör att koden endast är synlig, när bägaren är fylld med varm dryck, och den speciella programvaran, som är integrerad i koden, gör att koden bara kan användas för ett speciellt marknadsföringsändamål en gång – därefter ändras den digitala uppkopplingen till en mer neutral information.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker