Finska Huhtamäki Oyj lanserar nu på bred front den pappersbaserade dryckesbägare AdtoneTM, med vilken användaren via en smart telefon eller läsplatta kan koppla upp sig mot nätet med hjälp av en QR-kod på bägaren. Koden är gömd i ett termokromatiskt tryck, som framträder när bägaren fylls med varm dryck, typ kaffe, te eller choklad.
Engångsbägaren Adtone är i princip samma bägare, som den Huhtamäki testade lokalt i Finland för en tid sedan under namnet Monaco Cup (Läs HÄR)
Den digitaliserade Adtone-bägaren lanseras nu av Huhtamäkis affärsområde Foodservice Europe-Asia-Oceania och företaget skriver i ett pressmeddelande att den digitala uppkopplingen gör bägaren till ett perfekt redskap för reklam- och marknadsföringskampanjer.
Med en smart telefon eller läsplatta kan konsumenten interagera med sin dryckesbägare i flera minuter och ta del av både dess tryckta och dess digitala budskap och information.
Den unika och dynamiska QR-koden styrs av en specialutvecklad programvara, som gör pappersbägaren till en verkligt smart förpackning. Den värmekänsliga tryckfärgen gör att koden endast är synlig, när bägaren är fylld med varm dryck, och den speciella programvaran, som är integrerad i koden, gör att koden bara kan användas för ett speciellt marknadsföringsändamål en gång – därefter ändras den digitala uppkopplingen till en mer neutral information.