Pappersbägare ska samlas in med unikt återvinningsprogram

PUBLICERAD: 14 september 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Stora Enso och Huhtamäki introducerar nu The Cup Collective – ett ambitiöst återvinningsprogram för pappersbaserade dryckesbägare i Europa. (Bild pressbild)|Eric Le Lay, Huhtamäki. (Bild Huhtamäki)|Hannu Kasurinen, Stora Enso. (Bild Stora Enso)

Stora Enso och Huhtamäki Oyj har gemensamt lanserat ett unikt program för insamling och återvinning av pappersbaserade dryckesbägare i Europa.

Initiativet, som har fått namnet The Cup Collective, är det första i sitt slag i Europa och det syftar till att i industriell skala samla in och återvinna pappersbaserade bägare, som sätts på marknaderna i Europa. Inledningsvis kommer programmet att implementeras i alla Benelux-länderna, men förhoppningen är att programmet ska växa till en heleuropeisk lösning.

Eric Le Lay, Huhtamäki. (Bild Huhtamäki)

”Huhtamäki är världsledande inom utveckling och tillverkning av återvinningsbara fiberprodukter. För oss räknas varje bägare. Nu vill vi gå till nästa steg och se till att återvinningsbara bägare också blir effektivt återvunna. Vi har kombinerat den bästa expertisen från Huhtamäki och Stora Enso för att skapa denna nya vision för insamling och återvinning av bägare i industriell skala”, säger Eric Le Lay, VD för Fiber Foodservice EAO på Huhtamäki.

EU har satt upp ett återvinningsmål för pappers- och kartongförpackningar på 85 procent till år 2030. Pappersmuggar utgör sådana återvinningsbara förpackningar, men de måste samlas in innan de kan förvandlas till nya pappersprodukter.

”Cup Collective-initiativet kommer att skapa den nödvändiga insamlingsinfrastrukturen för att avsevärt öka återvinningsgraden av träfiber i pappersmuggar. Framför allt kommer programmet att göra det lika enklare för konsumenter och företag att samla in använda pappersmuggar för att regenereras till värdefull återvunnen råvara”, skriver Stora Enso i ett pressmeddelande.

De första pappersmuggarna kommer enligt pressmeddelandet att finnas tillgängliga på restauranger, kaféer, kontorsbyggnader och transportnav i storstadsområdena Bryssel och Amsterdam. The Cup Collective siktar på att återvinna en halv miljard pappersmuggar under de första två åren och har, eftersom det är designat för att vara skalbart, kapacitet att avsevärt öka återvinningsvolymerna i Europa. Programmet leds av Co-cre8 – ett Storbritannien-baserat företag med över ett decenniums erfarenhet av att designa och implementera återvinningsprogram i hela Europa.

Hannu Kasurinen, Stora Enso. (Bild Stora Enso)

”Stora Enso vill påskynda cirkulariteten för allt förpackningsmaterial och vi har en utmärkt grund för att få det att hända. Våra kartongmaterial är designade för att återvinnas och våra egna produktionsanläggningar, inklusive Langerbrugge i Belgien, kan bearbeta och återvinna pappersbägare till nya fiberbaserade produkter. Genom att samarbeta med Huhtamäki och Co-cre8 kommer vi nu att kunna tillhandahålla en plattform för att samla in och fånga värdet av fibrer från pappersbägare i industriell skala”, säger Hannu Kasurinen, EVP, Stora Enso Packaging Materials division.

Stora Enso och Huhtamäki skriver att The Cup Collective kommer att arbeta med partners i hela leverantörskedjan, från de största restaurangerna och kafékedjorna, återförsäljare och transportnav till oberoende kaféer, insamlingspartners, avfallshanteringsoperatörer och beslutsfattare över hela Europa – allt för att ta itu med utmaningarna med återvinning och leverera en hållbar skalbar lösning för Europa. Initiativtagarna riktar nu en öppen inbjudan till aktörer från hela leverantörskedjan att engagera sig i arbetet mot en systemisk europeisk lösning och de som är intresserade av att ta del av detta spännande nya program hittar mer information, mm. på The Cup Collectives hemsida.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx