Papperbaserad lösning ersätter cellplast för frysta livsmedel

PUBLICERAD: 18 juni 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Thermo Box är en till hundra procent pappersbaserade förpackningslösning från Smurfit Kappa, som ersätter konventionella EPS-lådor vid transport av frysta och kylda livsmedel. (Bild Smurfit Kappa)

Smurfit Kappa har utvecklat en pappersbaserad lösning, som ersätter konventionella cellplastförpackningar i EPS (expanderad polystyren). Förpackningen, som fått namnet Thermo Box, håller frysta och kylda livsmedel som fisk, kött och grönsaker färska genom hela leveranskedjan på motsvarande sätt som lådor av EPS.

Thermo Box är tillverkad av en kombination av wellpapp och Hexacomb, som är en stark konstruktion baserad på papper med bikakeform (sexkantig cellstruktur, s. k. honeycomb). Thermo Box är till 100 procent pappersbaserad.

Thermo Box utvecklades sedan man kontaktats av Patani Global Food B.V., som är en global leverantör av färska och frysta livsmedel för restaurangbranschen. Med hjälp av EPS-lådor fraktar Patani Global Food varor från Amsterdam till hela världen. Godset levereras bland annat till Antillerna i Karibien, där en ökad mängd skräp spolas upp på regionens idylliska stränder, vilket i sin tur har lett till ett framtida förbud mot plastavfall. Patani Global Food ville därför ta fram en alternativ lösning, som inte skadar miljön.

”Vi gjorde ett antal temperaturtester för att jämföra den nya förpackningen med EPS-lådan, och resultaten visade att Thermo Box mer än väl matchade våra önskemål”, säger Patrick Oostveen, VD på Patani Global Food.

Förutom att isolera och hålla kylan minst lika bra som en EPS-låda erbjuder Smurfit Kappas Thermo Box dessutom större flexibilitet än EPS, eftersom den kan lagras platt, vilket minskar lagerkostnaderna. Boxen är till hundra procent återvinningsbar och olika storlekar kan enkelt skapas. Wellpappmaterialet ger dessutom goda möjligheter till tryckta reklambudskap.

Smurfit Kappa skriver i ett pressmeddelande att Thermo Box är det senaste tillskottet i Smurfit Kappas produktportfölj inom initiativet Better Planet Packaging, som innehåller flera ersättningsprodukter för engångsplast. Smurfit Kappas Better Planet Packaging-initiativ lanserades 2018 och syftar till att minska förpackningsavfall genom design, forskning och utveckling samt god branschexpertis.

”Det här projektet är resultatet av ett framgångsrikt samarbete mellan Smurfit Kappa och Patani Global Food. Thermo Box utnyttjar fördelarna med materialen wellpapp och honeycomb och erbjuder stora möjligheter för både färska och frysta livsmedel inom e-handelssektorn”, säger Arco Berkenbosch, Smurfit Kappas chef för innovation och utveckling.

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax