Papper ersätter plast i Svegros potatispåsar

PUBLICERAD: 25 oktober 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Svegros nya potatispåse i papper är designad för att gynna både miljön och potatisens hållbarhet.

Potatisleverantören Svegro fortsätter att minska på plast till förmån för papper och relanserar nu den svenskodlade delikatesspotatisen i papperspåsar med ny design. Lanseringen är en del i ett större hållbarhetsarbete som har lett till att ca 95 procent av alla Svegros potatisförpackningar idag består av papper. Ambitionen är att på sikt ersätta samtliga plastförpackningar inom potatissortimentet med varianter i papper.

Svegros nya potatispåse i papper är designad både för att gynna miljön och potatisens hållbarhet. Förpackningen skapar en mörk och luftig miljö som ökar potatisens livslängd och kvalitet och minskar därmed risken för matsvinn. 

”Som en ledande aktör inom potatiskategorin ser vi det som självklart att driva på utvecklingen och våra kollegor i branschen mot hållbara förpackningsalternativ. Utöver förpackningsarbetet ser vi även över produktionen i stort för att kunna minska vårt klimatavtryck. Det är en resa som tar tid, och dessa nya förpackningar är ytterligare ett stort steg på vägen”, säger Helena Olin, marknadschef på Svegro.  

Precis som all Svegros potatis kommer delikatesspotatisen från utvalda svenska odlare och har märkningen Från Sverige. På de nya förpackningarna får varje sort en egen historia om sin speciella karaktär: den röda ”älsklingen” cherie, den nötsmakande dansken asparages, den svenska klassikern mandel, potatisarnas potatis michelle och den svenska fransyskan amandine.

Förpackningarna kommer även med ett recept på baksidan tillsammans med ett titthål. Delikatesspotatisen är tvättad och noga utvald för att den ska ha en jämn storlek som ger samma koktid. Det tunna skalet gör att den både kan kokas och ätas med skalet på.

Förpackningarna kommer i 900 gram och packas i Svegros packeri i Skänninge.
 

Text: Carina Malm

 

 

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah