Hemköp vid Torsplan i Stockholm var först i dagligvaruhandeln med att erbjuda pant på plastpåsar förra året. Nu införs pantsystemet i ytterligare 17 butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Norrköping. Samtidigt inleder Hemköp ett samarbete med Naturskyddsföreningen.
Intresset för att panta plastpåsar har varit stort. Det berättar Hemköps VD Thomas Gäreskog i ett pressmeddelande:
”Med enkla medel har vi förenklat och ökat återvinningen av plast. Fantastiskt roligt att både kunder och medarbetare varit positiva så nu utökar vi panten till fler Hemköpsbutiker. Vi uppmuntrar de andra kedjorna att följa vårt spår, tillsammans kan vi minska konsumtionen av plastpåsar i handeln för att värna om miljön.”
Syftet med panten är ökad återanvändning och återvinning av plastpåsar. När påsen inte kan användas längre pantas den i kassan. Plastpåsens pris höjs med 50 öre och för varje pantad påse får kunden 1 krona i pant. Hemköp återvinner sedan plasten som blir till nya påsar. För varje påse som säljs men inte pantas skänker Hemköp 50 öre till Naturskyddsföreningen.
”Att minska mängden plast och säkerställa att all plast som används återvinns på rätt sätt och inte hamnar i naturen är viktig fråga för Naturskyddsföreningen. Det handlar både om att minska mängden plast i naturen och att effektivisera resursanvändningen. Vi är glada att Hemköp utökar sitt initiativ att panta påsar och samtidigt väljer att stötta vårt arbete för hållbara hav”, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.
Pant på plastpåsar belönades tidigare i år med priset Årets cirkulära initiativ på Återvinningsgalan.