Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

PUBLICERAD: 15 januari 2025
UPPDATERAD: 15 januari
Många kronor blir det för grabben. Foto: Returpack

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.

Nu inleds en process som kommer att ge effekt för konsumenterna i butik under andra halvan av 2025.

– Sveriges pantsystem är världsledande, eftersom konsumenterna vet att det gör skillnad för miljön och klimatet att panta. Vi ser varje år en liten ökning av vår höga pantningsgrad som nu ligger strax under 90 procent. Genom att göra den här höjningen ger vi systemet ytterligare en skjuts så att vi kan återvinna ännu fler burkar och flaskor, säger Tomas Kjellker, vd på Returpack/Pantamera i ett pressmeddelande.

Omfattande process

Att höja pantbeloppet är en omfattande process som tar tid för alla aktörer i pantsystemet, och innebär anpassning av allt från tekniska system till kommunikation. Producenterna måste uppdatera förpackningar och etiketter. De nya förpackningarna ska sedan registreras och materialtestas i Returpacks system, för att säkerställa att förpackningarna kan materialåtervinnas till nya dryckesförpackningar. Alla pantautomater behöver uppdateras för att även kunna hantera de nya pantbeloppen. Detta innebär att konsumenterna kommer att märka av det höjda pantbeloppet först under andra halvan av 2025.
Pantmärket gäller

Den pant som betalas tillbaka är det belopp som står på förpackningen. Det kan innebära att en produkt samtidigt kan finnas i två förpackningar med olika pantbelopp under en övergångsperiod.

– Vårt tips till konsumenterna är att vara uppmärksamma på pantmärket på förpackningen, då ser man tydligt vilket belopp man får tillbaka när man pantar. Det är ingen idé att spara på gamla förpackningar, de blir inte mer värda. Så det bästa är att fortsätta panta som vanligt, säger Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef på Returpack/Pantamera.

”Panten är smörjmedlet”

Återvinning och mer resurseffektiv hantering av material ligger högt på agendan i både Europa och Sverige, med nya regler och förordningar. Returpack har 40 års erfarenhet av att leda utvecklingen av ett robust retursystem med pant, där engagemanget är högt.

– Vi brukar säga att panten är smörjmedlet i pantsystemet, det där lilla extra som får det att fungera så väldigt bra. Nu skruvar vi upp genom att höja pantpengen på alla förpackningar, och gör det ännu mer attraktivt för konsumenterna att göra rätt, säger Katarina Lundell.

Returpack, som ägs av Sveriges Bryggerier, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelshandlarna, har i uppdrag att se till att alla dryckesförpackningar som sätts på marknaden samlas in och återvinns. År 2023, pantades hela 2,7 miljarder förpackningar eller 88,5 procent. Siffrorna för 2024 håller på att tas fram och pekar på ännu fler pantade förpackningar.

Läs vidare

Positiva effekter nationellt och internationellt efter ett år med Site Zero

För ett år sedan öppnade Site Zero, världens största och mest avancerade plastsorteringsanläggning. På tolv månader har anläggningen blivit en katalysator för nationell och internationell omställning mot en cirkulär plastekonomi.
Foto: Peter Holgersson AB

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Tetra Pak och Yellow Dreams återvinner polyAl i ny anläggning i Nederländerna

Med en gemensam investering på cirka 3 miljoner euro av Tetra Pak och företaget Yellow Dreams, kommer en ny återvinningsanläggning att starta sin verksamhet i Ittervoort i Nederländerna under andra halvan av 2025. Anläggningen kommer att hantera icke-fiberkomponenten (polyAl) från förbrukade dryckeskartonger, vilket ökar återvinningskapaciteten i EU.
recon-polymersx

Coca-Cola flyttar fram sina miljömål till år 2035

Många av de stora varumärkesjättarna får nu krypa till korset och erkänna att de ambitiösa miljömål man hade för sina förpackningar år 2018 inte kommer att kunna uppfyllas. Då kände man att man skapade sig lite utrymme och fick stopp på den kritik som fanns, men det är egentligen ingen överraskning att man inte lyckades. Nu meddelar Coca-Cola Company att man sätter nya mål mot år 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top