Ny förpackningsdesign för Ridderheims

PUBLICERAD: 16 januari 2025
UPPDATERAD: 16 januari

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.

För att vidareutveckla varumärket Ridderheims och skapa större tydlighet och relevans beslutade matföretaget Atria att göra om förpackningsdesignen på hela produktlinjen. Uppdraget landades hos byrån Identity Works, som jobbat med att förnya varumärkesplattformen, stärka varumärkesberättelsen och ta fram en tydlig budskapsplattform. Utifrån detta skapades en ny visuell identitet med en tillhörande flexibel verktygslåda, som även applicerades på förpackningsdesignen.

– Designkonceptet bygger på glädjen och kreativiteten i att mixa och matcha, vilket återspeglas i färgspelet och de lekfulla formerna, säger Niklas Dahl, client director och senior strategist på Identity Works, och lägger till:

– Förpackningens design är viktig, särskilt idag när sociala medier spelar en viktig roll i hur vi inspireras och att vi delar matupplevelser. Designen behöver spegla både inspiration och kvalitet. För denna typ av social food, som ofta presenteras vid sociala tillfällen, blir förpackningen en naturlig förlängning av produkten och varumärket – en visuell representation av dess värde.

En utmaning att ta i beaktning när det kommer till butik är att produkterna exponeras på olika sätt i olika butiker. I det här fallet saknar Ridderheims produkter en fast hylla och är dessutom fysiskt väldigt små i storlek, vilket sätter extra krav på en design som tar för sig.

– Vår ambition har varit att skapa en visuell identitet och förpackningsdesign som förstärker produkternas närvaro på hyllan. Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten, säger Niklas.

Färgmässigt har byrån utgått från den befintliga gröna färgen i Ridderheims logotyp som sedan byggts på med klara färger och lekfulla former som ska samspela med typografin. Den nya designen har en tydlig färgkodning som håller ihop hela sortimentet och gör det enkelt för konsumenten att hitta.

– Typsnittet valdes för att kännas både unikt, matigt och en aning lekfullt med möjligheter att växla ut samma manér i symboler och illustrationer. Detta skapar en enhetlig och stark visuell identitet som enkelt kan appliceras på olika kommunikationskanaler.

Samtliga bilder: Atria

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex
Fyra vinnare i norska Plastløftepriset