Ny förpackningsdesign för Ridderheims

PUBLICERAD: 16 januari 2025
UPPDATERAD: 16 januari

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.

För att vidareutveckla varumärket Ridderheims och skapa större tydlighet och relevans beslutade matföretaget Atria att göra om förpackningsdesignen på hela produktlinjen. Uppdraget landades hos byrån Identity Works, som jobbat med att förnya varumärkesplattformen, stärka varumärkesberättelsen och ta fram en tydlig budskapsplattform. Utifrån detta skapades en ny visuell identitet med en tillhörande flexibel verktygslåda, som även applicerades på förpackningsdesignen.

– Designkonceptet bygger på glädjen och kreativiteten i att mixa och matcha, vilket återspeglas i färgspelet och de lekfulla formerna, säger Niklas Dahl, client director och senior strategist på Identity Works, och lägger till:

– Förpackningens design är viktig, särskilt idag när sociala medier spelar en viktig roll i hur vi inspireras och att vi delar matupplevelser. Designen behöver spegla både inspiration och kvalitet. För denna typ av social food, som ofta presenteras vid sociala tillfällen, blir förpackningen en naturlig förlängning av produkten och varumärket – en visuell representation av dess värde.

En utmaning att ta i beaktning när det kommer till butik är att produkterna exponeras på olika sätt i olika butiker. I det här fallet saknar Ridderheims produkter en fast hylla och är dessutom fysiskt väldigt små i storlek, vilket sätter extra krav på en design som tar för sig.

– Vår ambition har varit att skapa en visuell identitet och förpackningsdesign som förstärker produkternas närvaro på hyllan. Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten, säger Niklas.

Färgmässigt har byrån utgått från den befintliga gröna färgen i Ridderheims logotyp som sedan byggts på med klara färger och lekfulla former som ska samspela med typografin. Den nya designen har en tydlig färgkodning som håller ihop hela sortimentet och gör det enkelt för konsumenten att hitta.

– Typsnittet valdes för att kännas både unikt, matigt och en aning lekfullt med möjligheter att växla ut samma manér i symboler och illustrationer. Detta skapar en enhetlig och stark visuell identitet som enkelt kan appliceras på olika kommunikationskanaler.

Samtliga bilder: Atria

Läs vidare

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Ny designkategori ska fånga upp det udda i Guldägget

Sveriges äldsta och största reklamtävling anordnas för 64:e året i rad. Med deadline för inskick av bidrag runt hörnet (4:e februari) är det hög tid att finputsa de sista detaljerna om man vill försöka knipa ett av de åtråvärda Guldäggen i årets tävling. Vi har pratat med Guldäggets tävlingsansvariga, Linda Nilsson, som berättar för Cap&Design om den nyinförda kategorin och vad juryn kommer att leta speciellt efter i bidragen.
guldagg

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.