Många av de stora varumärkesjättarna får nu krypa till korset och erkänna att de ambitiösa miljömål man hade för sina förpackningar år 2018 inte kommer att kunna uppfyllas. Då kände man att man skapade sig lite utrymme och fick stopp på den kritik som fanns, men det är egentligen ingen överraskning att man inte lyckades. Nu meddelar Coca-Cola Company att man sätter nya mål mot år 2035.
The Coca-Cola Company meddelar att de har uppdaterat sina frivilliga miljömål och flyttat tiden från 2025 och 2030 till 2035. Coca-Cola är bara en av flera globala CPG:er, inklusive Mars, PepsiCo, Colgate-Palmolive, och Unilever, som har gjort justeringar i år till de mål som sattes upp 2018 som en del av Global Commitment.
Coca-Cola säger att utvecklingen av dess mål bygger på lärdomar som samlats in genom årtionden av hållbarhetsarbete, periodisk utvärdering av framsteg och identifierade utmaningar. ”För att uppnå dessa ambitioner kommer det att krävas fortsatta investeringar i innovations- och infrastrukturlösningar, som möjliggör lagstiftning och ytterligare samarbete med tappningspartners, branschkollegor, lokala myndigheter och civilsamhället”, tilläggs det.
Under 2018, genom sitt World Without Waste-initiativ, åtog sig Coca-Cola att göra 100 procent av sina förpackningar återvinningsbara globalt senast 2025 och att använda minst 50 procent återvunnet material i sina förpackningar till 2030. År 2020 satte man också ett mål att minska sin användning av jungfrulig plast som härrör från icke-förnybara resurser med sammanlagt 3 miljoner ton till år 2025, vilket skulle innebära tjugo procent mindre jungfrulig plast jämfört med 2020.
Nu sätter man upp nya mål och de gäller för år 2035. Så här ser det ut:
• Sträva efter att använda 35 till 40 procent återvunnet material i primärförpackningar (plast, glas och aluminium), inklusive att öka användningen av återvunnen plast till 30 till 35 procent globalt. Enligt Coca-Cola kommer det att fortsätta följa lokala bestämmelser, inklusive där högre andel återvunnet innehåll krävs.
• Bidra till att säkerställa insamlingen av 70 till 75 procent av motsvarande antal flaskor och burkar som introduceras på marknaden årligen.
För att lyckas säger man att det krävs policys i samhället som möjliggör detta samt att infrastrukturen för förpackningsinsamling växer. Man kommer också att fortsätta investera i återfyllningsbara förpackningar där sådan infrastruktur finns. Insamling och återvinning av dryckesförpackningar är fortfarande utmanande, eftersom varje stat och land har unika system, infrastruktur, regulatoriska miljöer och uppsättningar av konsumentbeteenden, säger Coca Cola.
Företaget är fokuserat på att säkerställa att dess primära förpackningar är återvinningsbara. Mer än 95 procent av företagets primära konsumentförpackningar (exklusive kapsyler) är designade för att återvinnas, och det arbetar med att lösa de återstående förpackningarna.