Coca-Cola flyttar fram sina miljömål till år 2035

PUBLICERAD: 11 december 2024
UPPDATERAD: 11 december
Foto: Evonne Yuwen Teoh

Många av de stora varumärkesjättarna får nu krypa till korset och erkänna att de ambitiösa miljömål man hade för sina förpackningar år 2018 inte kommer att kunna uppfyllas. Då kände man att man skapade sig lite utrymme och fick stopp på den kritik som fanns, men det är egentligen ingen överraskning att man inte lyckades. Nu meddelar Coca-Cola Company att man sätter nya mål mot år 2035.

The Coca-Cola Company meddelar att de har uppdaterat sina frivilliga miljömål och flyttat tiden från 2025 och 2030 till 2035. Coca-Cola är bara en av flera globala CPG:er, inklusive Mars, PepsiCo, Colgate-Palmolive, och Unilever, som har gjort justeringar i år till de mål som sattes upp 2018 som en del av Global Commitment.

Coca-Cola säger att utvecklingen av dess mål bygger på lärdomar som samlats in genom årtionden av hållbarhetsarbete, periodisk utvärdering av framsteg och identifierade utmaningar. ”För att uppnå dessa ambitioner kommer det att krävas fortsatta investeringar i innovations- och infrastrukturlösningar, som möjliggör lagstiftning och ytterligare samarbete med tappningspartners, branschkollegor, lokala myndigheter och civilsamhället”, tilläggs det.

Under 2018, genom sitt World Without Waste-initiativ, åtog sig Coca-Cola att göra 100 procent av sina förpackningar återvinningsbara globalt senast 2025 och att använda minst 50 procent återvunnet material i sina förpackningar till 2030. År 2020 satte man också ett mål att minska sin användning av jungfrulig plast som härrör från icke-förnybara resurser med sammanlagt 3 miljoner ton till år 2025, vilket skulle innebära tjugo procent mindre jungfrulig plast jämfört med 2020.

Nu sätter man upp nya mål och de gäller för år 2035. Så här ser det ut:

• Sträva efter att använda 35 till 40 procent återvunnet material i primärförpackningar (plast, glas och aluminium), inklusive att öka användningen av återvunnen plast till 30 till 35 procent globalt. Enligt Coca-Cola kommer det att fortsätta följa lokala bestämmelser, inklusive där högre andel återvunnet innehåll krävs.

• Bidra till att säkerställa insamlingen av 70 till 75 procent av motsvarande antal flaskor och burkar som introduceras på marknaden årligen.

För att lyckas säger man att det krävs policys i samhället som möjliggör detta samt att infrastrukturen för förpackningsinsamling växer. Man kommer också att fortsätta investera i återfyllningsbara förpackningar där sådan infrastruktur finns. Insamling och återvinning av dryckesförpackningar är fortfarande utmanande, eftersom varje stat och land har unika system, infrastruktur, regulatoriska miljöer och uppsättningar av konsumentbeteenden, säger Coca Cola.

Företaget är fokuserat på att säkerställa att dess primära förpackningar är återvinningsbara. Mer än 95 procent av företagets primära konsumentförpackningar (exklusive kapsyler) är designade för att återvinnas, och det arbetar med att lösa de återstående förpackningarna.

Läs vidare

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Positiva effekter nationellt och internationellt efter ett år med Site Zero

För ett år sedan öppnade Site Zero, världens största och mest avancerade plastsorteringsanläggning. På tolv månader har anläggningen blivit en katalysator för nationell och internationell omställning mot en cirkulär plastekonomi.
Foto: Peter Holgersson AB

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Tetra Pak och Yellow Dreams återvinner polyAl i ny anläggning i Nederländerna

Med en gemensam investering på cirka 3 miljoner euro av Tetra Pak och företaget Yellow Dreams, kommer en ny återvinningsanläggning att starta sin verksamhet i Ittervoort i Nederländerna under andra halvan av 2025. Anläggningen kommer att hantera icke-fiberkomponenten (polyAl) från förbrukade dryckeskartonger, vilket ökar återvinningskapaciteten i EU.
recon-polymersx

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox