På digitala mässan Packnorth har Värnamoföretaget Gafs Kartong beslutat sig för att försöka köra så mycket som möjligt live och inte fastna i statiska Power Point-presentationer. Det ska vara lättillgängliga och informativa 20-minuters presentationer.
”Vi ska undvika att prata för mycket teknik och i stället gå in för att visa färdiga produkter, mer lösningsorienterat med andra ord”, säger Lasse Svärd, försäljning & strukturell design hos Gafs.
”Det här är riktigt spännande”. Det är svaret Lasse Svärd ger på frågan om varför Gafs är med på Packnorth. Då menar han inte bara denna mässa, utan hela den digitala utveckling som pågår just nu.

”Jag ser Packnorth, och den digitala utvecklingen som otroligt spännande, både i min roll som säljare och inköpare här på företaget. Packnorth är ett lockande koncept, som jag tror vi kommer att se mer av i framtiden.
Samtidigt ska vi se på vår stora, fysiska mässa, Scanpack, som navet, jag ser inte det här som något som konkurrerar med den, men nu när Scanpack är flyttad till nästa år, finns det ett stort behov av att hitta en branschmötesplats i år. Det här är faktiskt en intressant utveckling av hela mässkonceptet”, säger Lasse Svärd.
Gafs Kartong producerar konsumentförpackningar av kartong och mikrowell. Tjugofyra personer är anställda i fabriken i Värnamo.
”Vi har allt som krävs under ett tak här och levererar förpackningslösningar brett till alla branscher. Lite extra intressant nu är den ökande e-handeln, där vi hittat ett visst segment med företag som säljer lite mindre och lättare produkter i inte så stora serier. Vi levererar smarta lösningar utan överförpackning till dem. ”
Behov av att träffas
En viktig del i verksamheten är att vara ute och träffa både existerande och nya kunder, att vara med på mässor och över huvud taget att synas. Det har det inte blivit så mycket av det senaste året.
”Vi har ett behov i branschen att träffas och att synas, det finns helt enkelt ett uppdämt behov och Packnorth är ett sätt att bli synligt. Fördelen med den här typen av mässa är att här kan du stå vid sidan av ett jätteföretag och framtona som både snyggare och smartare. Det är svårare på en fysisk mässa.”
Två spår på Packnorth
På mässan har Gafs Kartong beslutat sig för att köra två spår: varumärkesskydd och plastbantning.
Varumärkesskydd kommer att handla om hur man lyckas genom att göra rätt hela vägen, från materialval till marknadsföring och försäljning och hur man i detta utnyttjar kartongmaterialen på bästa sätt.
”När det gäller plastbantandet handlar det i vårt fall främst om att sträva mot att gå ifrån plastbarriärmaterial till dispersioner. Det är en resa vi är mitt uppe i. Vi vill komma bort från materialkombinationerna”, säger Lasse Svärd, som ser fram emot Packnorth med skräckblandad förtjusning.
”Det gör jag, det är ju något nytt och det gäller att det blir rätt. Jag förväntar mig att vi kan knyta nya kontakter och träffa existerande, precis som på en fysisk mässa. Just nu har jag svårt att säga så mycket mer om förväntningarna, nu är det mer fokus inåt för att få det här att bli riktigt bra.”
Text Bo Wallteg
Digitala förpackningsmässan Packnorth pågår 10 – 12 maj 2021.
Mässan är gratis, men kräver registrering, som kan göras HÄR!