Helsingborgsbaserade Techprint, som marknadsför och säljer produkter från ledande tillverkare av digitala etikettskrivare deltog på digitala mässan Sign&Print Connect i februari och det gav mersmak. Därför är de nu med som utställare även på Packnorth, där man kommer att fokusera på printrar för förpackningsindustrin.
Normalt ställer Techprint ut på ett par fysiska mässor per år, men när detta inte är möjligt, ser man på det digitala alternativet som något mycket intressant.
”Vi hade bra med besökare samtliga tre dagar på Sign & Print Connect och det genererade en hel del leads. Det gör att vi nu vill testa konceptet mot förpackningsindustrin”, säger Christer Nilsson på Techprint.
”Den här gången kommer vi att ha ett lite annorlunda fokus. På Connect var det lite större printrar som klarar att printa, stansa och laminera. Nu kommer vi att berätta främst om möjligheterna med våra rulle-till-rulle printrar. Fokus kommer att ligga på QL-120, QL- 300 och Trojan T2-C.”
”När vi vänder oss till förpackningsindustrin är det i första hand etiketter det handlar om och vi kommer att visa på alla fördelar, som de här printrarna ger användarna.”
Punkter som talar för skrivarna
Christer tar upp ett antal punkter. Det finns till exempel inga startkostnader, man kan korta sina leveranstider, minska lagret med förtryckta etiketter och därmed spill av etiketter, man kan ändra design med kort varsel, göra provtryck och köra private label. Tillsammans är det punkter som attraherar nya kunder.
QL-120 är främst riktad mot de lite mindre kunderna medan Trojan T2-C främst används vid lite större förbrukning, runt en halv miljon etiketter och uppåt på årsbasis. QL-300 är rätt val om man vill ha transparenta eller UV-beständiga etiketter. Principen är dock densamma för alla, det är rulle-till-rulle och on-demand.
Kundcase
Besökarna i Techprints monter kommer även att få ta del av ett kundcase. Stockholmsföretaget Sköna Ting har tre printrar av modell QL-20, vilka går i princip från åtta till fem varje dag. Företaget tillverkar produkter on-demand, från en dag till nästa och har tjugo olika etikettstorlekar och upp emot tiotusen layouter. Produkterna är exempelvis pastiller, kolor, tvål, te, doftljus, posters och stickers.
De köpte sin första printer år 2013 och den senaste år 2020 och med hjälp av dessa har man utvecklat sitt sortiment. Sköna Ting kan till exempel ha en etikett som har samma design men som ska vara på sex olika språk, och volymerna kan handla om allt mellan kanske sex etiketter upp till femhundra. Det hade aldrig fungerat om de skulle gått till en etikettillverkare.
”Vi kommer att berätta om hur det här har hjälpt företaget att utvecklas”, säger Christer.
Vidareutveckling
Övning ger färdighet och redan efter en digital mässa har Techprint insett att man behöver utvecklas. Det får inte bli för statiskt med ett antal power points och bilder, vilket var fallet på Connect.
”På Packnorth kommer vi att jobba i par – jag och VD Anders Svensson kommer att ha en dialog med varandra eller så intervjuar en av oss och den andra svarar. På så sätt gör man informationen mer lättillgänglig”, avslutar Christer Nilsson
Text: Bo Wallteg
Digitala förpackningsmässan Packnorth pågår 10 – 12 maj 2021.
Mässan är gratis, men kräver registrering, som kan göras HÄR!