Under fjolåret lade Ink n Art krutet på att säkra upp inför framtiden med en rejäl efterbehandlingslina. Nu bygger de vidare på trycksidan med en HP Indigo-press. Den uppdaterade maskinparken ska stå för leveranserna av förpackningar när de nu sjösätter sin nya sajt. På digitala förpackningsmässan Packnorth tar företaget tillfället i akt att berätta om sitt erbjudande.
Till en början var de två fristående bolag. Nu har Pacsome som i fjol blev en ny plattform på nätet för design och beställning av förpackningar slagits ihop med Ink n Art, vilket också blir det framtida namnet på den nya nätsatsningen. Den nya sajten, Inknart.com, har lämnat startblocket och erbjuder produkter inom fenomenet unboxing – kundanpassade eller standardiserade förpackningar, kort, klistermärken med mera.
Ink n Art har en engelsk och en svensk version av sin sajt. Hemsidan kommer med ett onlineverktyg för design av förpackningar, kort och klistermärken. Den engelska sajten fokuserar enbart på förpackningsdelen medan Ink n Art i Sverige, likt tidigare, erbjuder hela registret; förpackningar, trycksaker, skyltar samt kläd- och profilprodukter.
Tryckeriet har genomfört stora investeringar sedan 2020. VD Jesper Hammarstrand betonar att de har en långsiktig plan och att man hoppas att det är ur förpackningsdelen vinsterna ska komma framgent. Han är väl medveten om att de ses som en uppstickare i branschen.
”Förhoppningen framåt är att vi ska sälja ´unboxing´, kanske sälja någon form av förpackad produkt eller tjänst som kunden är villig att betala lite mer för än trycket i sig”, säger Jesper Hammarstrand.
Under 2020 uppdaterade Ink n Art med en stans- och folieringsmaskin samt en 11 meter lång förpackningslinje för falsning och limning av förpackningar. I år utökade de trycktekniken inhouse när Visutech levererade en HP Indigo 7900.
”Vi ser att när vi nu går in på förpackningssegmentet ordentligt med Ink n Art och krävs en högre kvalitet. Då är det Indigo som gäller för oss.”
De kan nu trycka vitt och metallicfärger men också rena Pantone-färger vilket Jesper påtalar är viktigt i vissa förpackningssammanhang.
Med den nya maskinen blir det främst olika kartongkvaliteter som ska tryckas.
”Efter att ha satsat hårt på förpackningsbiten så måste vi nu satsa ännu mer vad gäller försäljning av detta. Vi kände att Packnorth kan hjälpa till att tydliggöra för kunder och andra intressenter att vi nu står med fötterna i förpackningsbranschen. Vi kommer visa upp produktionsmöjligheterna och hur vi fokuserar på att lagerhålla förpackningar i molnet”, säger Jesper Hammarstrand..
Digitala mässan Packnorth arrangeras 10 – 12 maj.
Text Claes Nordström