Packnorth: Förpackningstester och hållbarhet i fokus hos AFRY

PUBLICERAD: 21 april 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Från vänster: Christian Håkansson, Linnea Delén och Niclas Björkholtz finns i montern hos AFRY.

På digitala förpackningsmässan Packnorth kommer hållbarhet och förpackningstester att dominera i montern hos ingenjörs- och designföretaget AFRY.

AFRY är ett förhållandevis nytt namn på det vi tidigare kände som Ångpanneföreningen, eller ÅF. När man år 2019 köpte finska Pöyry ledde sammanslagningen till det nya namnet. Det är en sammanslagning av delar av de bägge företagens namn. AFRY är en stor spelare med internationell verksamhet och runt 17.000 medarbetare.

När Packnorth arrangeras i maj är man en av utställarna. Vi frågade de välkända förpackningskonsulterna Niclas Björkholtz och Christian Håkansson om vad som lockar dem med Packnorth och vad man kommer att presentera i sin monter.

”Vi ser Packnorth som ett bra tillfälle att på en digital plats kunna informera om vårt erbjudande och därmed också generera lite leads. Det är ju snart sagt det enda fönster utåt, om vi undantar branschpressen, det finns inga fysiska mässor och andra event”, säger Niclas.

”Både jag och Christian var inne som besökare på digitala mässan Sign & Print Connect och vi gillade det vi såg. Det var positivt att vara besökare, vi upplevde det som ett väldigt öppet forum, där man enkelt kunde välja mellan presentationer och besöka företagens montrar. Vi tycker det är ett spännande upplägg.”

Hållbarhet ett spår

Enligt Christian är målsättningen att köra två olika spår i AFRY:s presentationer på mässan: hållbarhet och förpackningstestning.

”Hållbarhetsfrågor är logiskt att ta upp i det här sammanhanget, det är ju mycket gångbart ord i dessa tider och det är ett ämne, som man kan ha hur många infallsvinklar som helst på. Troligen kommer jag att fokusera på vikten av att se helheten, det går att få hur bra hållbarhetssiffror som helst beroende på var du börjar och slutar, men kan man inte visa helheten betyder det ingenting”, säger Christian Håkansson.

”Det gäller att ha ett helikopterperspektiv och se till att alla i värdekedjan är involverade och hjälps åt att nå målet. Viktigt att understryka här är att jag inte kommer att landa i budskapet om att undvika plast. Det är ett utmärkt material på rätt plats!.”

Tyvärr finns det ju många missuppfattningar kring plastmaterialen, något Niclas känner av i kontakter med företag.

”Jag blir inte sällan kontaktad av företag, som säger att de vill att vi kommer och ser över deras plastförpackningar för de måste bli mer hållbara. Svaret är då att vi kan se på det, men att det måste handla om att se på hela förpackningslösningen och se om den går att göra mer hållbar. Alltför många har mediabilden om den farliga plasten framför ögonen.”

”En bra inledningsfråga att ställa, är om man är ute efter upplevd eller faktisk hållbarhet. För ett par år sedan var det den upplevda som gällde, om det verkligen var hållbart var inte det primära, i dag ska hållbarhetsupplevelsen nästan alltid kopplas till fakta.”

Vikten av förpackningstester

Temat om förpackningstestning kommer att hanteras av förpackningskonsulten Linnea Delén på AFRY. Hon kommer att berätta om hur man sätter upp tester, planerar och genomför dem och naturligtvis om vikten av att genomföra tester.

Både Niclas och Christian har goda förhoppningar på Packnorth och hoppas på god respons och intressanta leads, inte bara från Sverige utan från hela Norden.

”Vi ser det här som en intressant test för utvärdering. Det kan nog lägga en grund till hur vi ska agera i framtiden, digitala lösningar blir ju allt vanligare”, säger Christian.

Text Bo Wallteg

Digitala förpackningsmässan Packnorth pågår 10 – 12 maj 2021.
Mässan är gratis, men kräver registrering, som kan göras HÄR!

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1974

Tidningen Packnews (tidigare nord emballage) fyller i år 90 år. Kanske är det världens äldsta förpackningstidning. Redaktionen har sedan ett par år bläddrat i tidningar från åren som gått och publicerat lite smått och gott och vi kommer att publicera en del av detta här.
Lättx

Metsä Board moderniserar Simpele kartongbruk

Metsä Board har fattat ett investeringsbeslut att förnya falskartongmaskinen i Simpele i Finland, vilket kommer att förbättra kvaliteten på falskartong och öka produktionseffektiviteten.
Metsä Board Simpele_winterx

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Ny monofilm av PE för frysförpackningar

Bonduelle, ExxonMobil och Constantia Drukpol har tillsammans utvecklat en monofilm av polyeten som klarar de tuffa kraven på frysförpackningar.
Bonduelle-achieves-6-years-with-no-lost-time-incidents-with-Alchemy