Packnews.no gör comeback Ett samarbete mellan nord emballage och Emballasjeforeningen

PUBLICERAD: 16 augusti 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Vi är inne i en expansiv fas för att ytterligare öka spridningen av budskapet om förpackningar samt ge branschen nya möjligheter att synas

Under många år var Packnews.no en uppskattad nyhetskanal för den norska förpackningsindustrin. Förra året stängdes sidan av ägaren, Skarland Press, och Norge stod utan en egen, daglig nyhetskanal. Nyligen kom den svenska förpackningstidningen nord emballage överens med Skarland Press om att köpa domänen Packnews.no och nu gör sidan snart comeback i Norge.

– Under de år som Packnews.no existerade såg vi en välskött nyhetssida med gott om bannerannonser, och det gör att vi såg en klar möjlighet att låta sidan leva vidare, säger Hans Friedsam, vd på Trade Promotion Förlag som utger nord emballage. 

– I mitten av september, i god tid före Scanpack, kommer vi därför att starta Packnews.no igen. Därmed ger vi den norska förpackningsindustrin en utmärkt marknadsföringsmöjlighet inför mässan, och marknadsföringen kan enkelt också kopplas till vår svenska sida, Packnyheter.se som för övrigt snart kommer att byta namn till Packnews.se för att skapa enhetlighet.

– Vår satsning i Norge är bara det första steget mot att kunna erbjuda nyhetssidor i resten av Norden och därmed ge företag i de olika länderna helt nya marknadsföringsmöjligheter, kombinerat med nationella och internationella förpackningsnyheter.

En nationell sida ska naturligtvis skrivas på det inhemska språket, och Packnews.no kommer att publiceras på norska.

– Vi har träffat ett avtal med Emballasjeforeningen som kommer att svara för publiceringen av nyheterna, i nära samarbete med redaktionen för svenska Packnyheter.se, berättar Bo Wallteg, chefredaktör för nord emballage.

– Det dagliga arbetet kommer att skötas av Per Øyvind Nordberg, informationsledare på föreningen, och tidigare redaktör på Packnews.no. Det blir en del av hans dagliga jobb därmed har vi säkrat en kompentent redaktör som kan branschen. Jag ser fram emot samarbetet.

– Nyhetspubliseringen startar den 14 september, och det här blir ett tillägg till Emballasjeforeningens övriga informationsarbete, säger Per Øyvind Nordberg.

Kari Bunes, direktör för Emballasjeforeningen, har också förväntningar på samarbetet. 
– Vi ser det som positivt för våra medlemmar att fler aktörer sprider budskapet om förpackningens betydelse i samhället, säger hon.

All försäljning kommer att hanteras från Sverige via Hans Friedsam. Han nås på +46 42-29 80 33 eller via hans.friedsam@n-e.nu.

 

 

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback