Under många år var Packnews.no en uppskattad nyhetskanal för den norska förpackningsindustrin. Förra året stängdes sidan av ägaren, Skarland Press, och Norge stod utan en egen, daglig nyhetskanal. Nyligen kom den svenska förpackningstidningen nord emballage överens med Skarland Press om att köpa domänen Packnews.no och nu gör sidan snart comeback i Norge.
– Under de år som Packnews.no existerade såg vi en välskött nyhetssida med gott om bannerannonser, och det gör att vi såg en klar möjlighet att låta sidan leva vidare, säger Hans Friedsam, vd på Trade Promotion Förlag som utger nord emballage.
– I mitten av september, i god tid före Scanpack, kommer vi därför att starta Packnews.no igen. Därmed ger vi den norska förpackningsindustrin en utmärkt marknadsföringsmöjlighet inför mässan, och marknadsföringen kan enkelt också kopplas till vår svenska sida, Packnyheter.se som för övrigt snart kommer att byta namn till Packnews.se för att skapa enhetlighet.
– Vår satsning i Norge är bara det första steget mot att kunna erbjuda nyhetssidor i resten av Norden och därmed ge företag i de olika länderna helt nya marknadsföringsmöjligheter, kombinerat med nationella och internationella förpackningsnyheter.
En nationell sida ska naturligtvis skrivas på det inhemska språket, och Packnews.no kommer att publiceras på norska.
– Vi har träffat ett avtal med Emballasjeforeningen som kommer att svara för publiceringen av nyheterna, i nära samarbete med redaktionen för svenska Packnyheter.se, berättar Bo Wallteg, chefredaktör för nord emballage.
– Det dagliga arbetet kommer att skötas av Per Øyvind Nordberg, informationsledare på föreningen, och tidigare redaktör på Packnews.no. Det blir en del av hans dagliga jobb därmed har vi säkrat en kompentent redaktör som kan branschen. Jag ser fram emot samarbetet.
– Nyhetspubliseringen startar den 14 september, och det här blir ett tillägg till Emballasjeforeningens övriga informationsarbete, säger Per Øyvind Nordberg.
Kari Bunes, direktör för Emballasjeforeningen, har också förväntningar på samarbetet.
– Vi ser det som positivt för våra medlemmar att fler aktörer sprider budskapet om förpackningens betydelse i samhället, säger hon.
All försäljning kommer att hanteras från Sverige via Hans Friedsam. Han nås på +46 42-29 80 33 eller via hans.friedsam@n-e.nu.