Packnews.no gör comeback Ett samarbete mellan nord emballage och Emballasjeforeningen

PUBLICERAD: 16 augusti 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Vi är inne i en expansiv fas för att ytterligare öka spridningen av budskapet om förpackningar samt ge branschen nya möjligheter att synas

Under många år var Packnews.no en uppskattad nyhetskanal för den norska förpackningsindustrin. Förra året stängdes sidan av ägaren, Skarland Press, och Norge stod utan en egen, daglig nyhetskanal. Nyligen kom den svenska förpackningstidningen nord emballage överens med Skarland Press om att köpa domänen Packnews.no och nu gör sidan snart comeback i Norge.

– Under de år som Packnews.no existerade såg vi en välskött nyhetssida med gott om bannerannonser, och det gör att vi såg en klar möjlighet att låta sidan leva vidare, säger Hans Friedsam, vd på Trade Promotion Förlag som utger nord emballage. 

– I mitten av september, i god tid före Scanpack, kommer vi därför att starta Packnews.no igen. Därmed ger vi den norska förpackningsindustrin en utmärkt marknadsföringsmöjlighet inför mässan, och marknadsföringen kan enkelt också kopplas till vår svenska sida, Packnyheter.se som för övrigt snart kommer att byta namn till Packnews.se för att skapa enhetlighet.

– Vår satsning i Norge är bara det första steget mot att kunna erbjuda nyhetssidor i resten av Norden och därmed ge företag i de olika länderna helt nya marknadsföringsmöjligheter, kombinerat med nationella och internationella förpackningsnyheter.

En nationell sida ska naturligtvis skrivas på det inhemska språket, och Packnews.no kommer att publiceras på norska.

– Vi har träffat ett avtal med Emballasjeforeningen som kommer att svara för publiceringen av nyheterna, i nära samarbete med redaktionen för svenska Packnyheter.se, berättar Bo Wallteg, chefredaktör för nord emballage.

– Det dagliga arbetet kommer att skötas av Per Øyvind Nordberg, informationsledare på föreningen, och tidigare redaktör på Packnews.no. Det blir en del av hans dagliga jobb därmed har vi säkrat en kompentent redaktör som kan branschen. Jag ser fram emot samarbetet.

– Nyhetspubliseringen startar den 14 september, och det här blir ett tillägg till Emballasjeforeningens övriga informationsarbete, säger Per Øyvind Nordberg.

Kari Bunes, direktör för Emballasjeforeningen, har också förväntningar på samarbetet. 
– Vi ser det som positivt för våra medlemmar att fler aktörer sprider budskapet om förpackningens betydelse i samhället, säger hon.

All försäljning kommer att hanteras från Sverige via Hans Friedsam. Han nås på +46 42-29 80 33 eller via hans.friedsam@n-e.nu.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax