Tuff Packbridge Startup Day: ”Extra allt” på fyra minuter...

PUBLICERAD: 31 maj 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Här några av medlemmarna i niomannajuryn på Packbridge Startup Day. Juryn hade en grannlaga uppgift att hinna bedöma och värdera tävlingsdeltagarnas korta och snabba presentationer.

Att på några få minuter presentera sin innovation på ett övertygande sätt är en utmaning. När Packbridge Startup Day, som är första steget i tävlingen Packbridge Challenge, hölls i Malmö i slutet av maj, deltog ett tjugotal entreprenörer och pitchade sina innovationer för en bättre framtid.

Spänningen var stor, när entreprenörerna mötte niomannajuryn, som bestod av investerare och experter från alla delar i förpackningarnas värdekedja samt en publik på närmare hundra personer – alla väldigt nyfikna på banbrytande tankegångar, ny teknik och annorlunda affärsmodeller. Bredden hos entreprenörerna var stor – från handfast maskinteknik till nytänkande design.

De 23 entreprenörerna representerar tolv länder från hela världen. Tio koncept går nu vidare till final på Packbridge Top Packaging Summit 2019 den 19 september, där vinnaren får ta emot ett pris på 50.000 SEK. Dessutom premieras bästa pitch med ett andrapris i form av utställningsyta på Empack & Packaging Innovations 2019 och 2020.

”Materialinnovationer, förpackningslogisk, digitalisering, personalisering, matsvinn – utmaningarna inom förpackningsområdet är många och komplexa. Därför behövs forum, som tydligt fokuserar på innovation och entreprenörskap”, konstaterade Packbridges VD Marie Malmberg Lavsen inledningsvis.

Innan gonggongen slog för tävlingsstarten berättade Lasse Truels Köhler om Maersk Groups satsning på ”Maersk Growth”, som investerar i tidiga steg hos startup-företag med disruptiva teknologier. Inspirerande och krävande uppdrag med många utmaningar.

Här är en kortfattad sammanställning av de flesta av de deltagande entreprenörerna och startup-företagen på årets Packbridge Startup Day. Så vill du veta vad framtiden kan komma att erbjuda inom förpackningsområdet är det dags att lägga de här namnen på minnet:

CELLUGY – förpackningsmaterialet helt baserat på fruktavfall. Vattenbeständigt, transparent, komposterbart i rumstemperatur.

ADVERSARIAL ARTS – hur generativ design med hjälp av artificiell intelligens kan öka köpviljan genom att tänja på möjligheterna inom förpackningsdesign.

PAPTIC – träfiberbaserat material som ersätter både papper och plast genom att kombinera båda materialens bästa egenskaper. Galeries Lafayette använder det i sina påsar.

ATLANT – förhindrar förfalskade förpackningar med hjälp av en unik flerskikts 3D-printer som kan tillverka unika mönster i nanoskala.

PANDA PACKAGING – använda snabbväxande bambu som plastersättning. Har ett annorlunda maskinkoncept för detta.

BRILLIANZE – en lösning för hur onödiga rörelser elimineras. Resultatet är minskat maskinunderhåll, snabbare processer och färre driftstörningar.

TENSEI – smart kemi ger ett högpresterande papper baserat på fibrer från jordbruksavfall.

ECOPLASTEAM – koncept för återvinning av flerskiktslaminat, där plast- eller aluminiumfolier tillsammans med fiberkartong omvandlas till returmaterial med konstanta egenskaper.

FIT THINGS – ett smart maskinkoncept för hur man på ett enkelt sätt kan skräddarsy transportförpackningar. Förpacka ett paraply ena gången och en liten medicinburk direkt därefter, med minsta möjliga förpackningsspill och lufttransport.

REUSED PRODUCTS – återvinner aluminiumburkar utan omsmältning. Ny hel plasttopp på tvättad burk och heltäckande kartongsleeve runt magen – vips, så har man en förpackning beredd på nästa runda hos konsument.

FOODLOOPZ – hjälper företag att B2B minska svinn och överskott av livsmedel och dryck genom digitaliserad förmedlingsverksamhet och skräddarsydd service.

ELLIPSIT – smart behållare för att handla i affärer som säljer livsmedel i lösvikt.

RÅHANDEL – marknadsplats för direkthandel med småskaliga livsmedelsproducenter. Portal, gemensamma upphämtningspunkter och betalservice.

SKIPPING ROCKS LAB – nätt maskinkoncept och bionedbrytbart algbaserat membran, som kan förpacka vätska. Portionsförpackningarna passar utmärkt på festivaler och maratontävlingar.

GREENBIN – Internet of Thing-sensor som hjälper till att tillsammans med konsument identifiera plastförpackningar i insamlingssystem och därmed ger konsumenten möjlighet att exempelvis få kick-back via lojalitetsprogram.

THE EDIBLE – ätbara sugrör I olika smaskiga smaker.

EMPOWER – blockkedjor kan även användas inom området plastavfall. Genom att ge plastavfall ett värde med denna teknologi kan man skapa både spårbarhet och incitament.

TÖRNBLOM SOFTWARE – webbaserad programvara för optimal packning av containers eller andra typer av transportmoduler.

GARCON WINES – den platta vinflaskan i PET, som ger avsevärt högre packtäthet vid transport. Och en häftig design.

Text och foto: Katarina Elner-Haglund

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax