Packbridge Startup Day – den nya mötesplatsen

PUBLICERAD: 18 maj 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Glada startups gjorde hands up vid Packbridge Startup Day i Malmö…

Packbridge Startup Day arrangerades för första gången den 17 maj och det blev en intensiv och mycket positiv dag på Palladium i Malmö. Inte mindre än 21 startupföretag fanns på plats för att inför jury och publik sälja in sina koncept. Extra intressant var att åtta av dem kom från utlandet t.ex. Litauen, Finland, Danmark, Storbritannien och Estland. 

Avsikten med denna dag, som kommer tillbaka nästa år, är att ge nytänkande en chans att hitta in i Packbridge nätverk och genom det presenteras till hela värdekedjan. Det finns massor av intressanta idéer/lösningar på marknaden, som aldrig får fotfäste i industrin, men här ges chansen. 

De deltagande företagens presentationspitchar var tidsbegränsade till exakt fyra minuter. Något tidsöverdrag godkändes inte och det innebar mycket koncisa och snabba, och underhållande presentationer!

Juryn, som bestod av representanter från Region Skåne, Marks & Spencer, Lunds universitet, Lantmännen, ÅR Packaging Group, Beneli och Scanfill, har nu ett svårt arbete att utse de sju, som kvalificerar sig till finalen på Top Packaging Summit by Packbridge i september. Vinnaren får 50.000 kr.

Programmet innehöll också presentation från Björn Almér, Barista, som berätta om deras utmaningar och Emelie Andersson, nyöppnade Museum of Failures i Helsingborg, som belyste vikten av att lära sig av sina misstag.

Programmet avslutades med lunch, matchmaking och livliga diskussioner mellan åhörarna, juryn och presentatörerna.

 ”Vi är väldigt nöjda med dagen och responsen vi fått. Vi är helt säkra på att vi är en viktig länk mellan startups och hela värdekedjan. Vi ser fram emot finalen i höst och att vidareutveckla mötesplatsen ytterligare”, sammanfattar Johan Mårtensson, VD Packbridge.

 

 

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah