Packaging in the supply chain - from push to pull

PUBLICERAD: 21 november 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Anna Hall ÅF Fredrik Nilsson, LTHLennart Hjält SCAChristian Finnsgård, Chalmers   Nils Thott Pågen

              Anna Hall                           Fredrik Nilsson, LTH        Lennart Hjält, SCA              Christian Finnsgård, Chalmers                    Nils Thott, Pågen

Vi lever i en värld i snabb förändring och det gäller inte minst konsumentens makt. Här pågår en tydlig förändring. Traditionellt är det producenten som drivit på utvecklingen (push); nu är det allt oftare konsumenten (pull). Kraven på nya produkter och kort tid till marknaden blir allt tydligare. Det här är en utmaning i supply chain. Det krävs nytänkande både strategiskt och rent praktiskt för att undvika att det blir fel och att t.ex onödiga emballage används. Hur ska man tänka för att optimera supply chain?

Den frågan tas upp i Packbridge efter 3, den 16 december. Fem kunniga talare kommer att dela med sig av sina tankar i ämnet.

Anna Hall är Section Manager, Supply Chain Management på ÅF. Hon kommer att peka på att framtidens trender kräver en holistisk approach när det gäller supply chain och förpackningslogistik. Kan vi förbereda oss för framtiden, och i så fall hur? Vilket tänkesätt kommer skapa långvariga lösningar, eller finns det sådana överhuvudtaget?

Från LTH, avdelningen för förpackningslogistik på Lunds universitet, kommer professor Fredrik Nilsson och ger sin syn på förpackningsdesignstrategier för en hållbar utveckling av supply chain. Han kommer bland annat att peka på att förpackningen får en allt mer strategisk roll då den täcker både värdehöjande för konsumenterna och kostnadseffektivitetsaspekter.

Styrningen av supply chain har efter hand genomgått nödvändiga förändringar för att optimera tid, kostnad och kvalitet. Med trenden mot on-line försäljning och lättillgänglig information skapas nya utmaningar. Detta kommer Lennart Hjält som är Director e-business and Business Support på SCA Incontinence Care Europe att ge sin syn på.

Christian Finnsgård, som är teknologie doktor på Chalmers Tekniska Högskola, är expert på den interna materialhanteringen hos producerande företag. Han kommer att berätta om förpackningens roll när det gäller att transportera material till monteringsstationer på företag. Ska kraven på materialtillgång vid monteringsstationen påverka supply chain? Det handlar om push mot pull i supply chain och Christian kommer att förklara deras samverkan.

Det är i butikshyllorna det avgörs. Det konstaterar Nils Thott, Head of Category and Shopper Marketing, på Pågen AB. Det är på butikshyllan som supply chain börjar. Den kedja som borde kallas demand chain.

Slut i hyllan får inte förekomma. Men det är inte heller bra om för mycket varor med begränsad hållbarhet blir kvar på hyllan. Det handlar om att skapa attraktivitet och balans. En utmaning som du måste hantera om du ska vinna konsumenters förtroende och samtidigt ha en lönsam affär.

Med andra ord en fullmatad eftermiddag som garanterat kommer att ge dig massor av värdefull information. Den här gången kommer vi att vara hos ÅF på Hallenborgs gata 4, Malmö (Västra Hamnen, granne med Kockums bekanta kontorshus).

ÅF sponsrar med lokal och förtäring, som säkert kommer att ha en klar vinkling mot den stundande julen.

Start med fika och registrering klockan 14.30. Klockan 15.01 drar vi igång och klockan 17.00 är det klart. Sedan återstår lite mingel tillsammans över en tallrik med något gott att äta.

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Flexotryckare höll trycket uppe på AFF21

Absolute Flexo Future, AFF 21, kunde äntligen arrangeras i början av oktober. Runt etthundrasextio svenska och danska medlemmar i Sweflex och Dansk Flexoforum var på plats på Hotell Tylösand i början av oktober och fick ta del av ett omfattande konferensprogram, bordsutställning och självfallet goda tillfällen till mingel. Arrangemanget sker vart tredje år och lockar normalt över tvåhundra deltagare. Med tanke på omständigheterna var uppslutningen mycket bra.
vW-scaled
Flexotryckare höll trycket uppe på AFF21

Trendspaning hos bioplastförening

Nordisk Bioplastförening (NBF) bjuder in till ett webbinarium om produktutveckling, trender och tillgången på bioplast. Leveransproblemen är stora för många branscher i pandemin och plaster och polymermaterial är inget undantag.
Gunilla-stor
Trendspaning hos bioplastförening

Teförpackning charmade juryn

Pappersproducenten Gmund har för sjätte året hyllat trycksaker. Årets förpackning gick till designbyrån Fuzhou Sunland Design Company för en offset-tryckt teförpackning.
gewinner-packaging
Teförpackning charmade juryn

Företag tankade kunskap om digitala strategier

Digital strategi för styrelser och ledning stod på agendan när det hölls event av Packbridge och konsultföretagen Kunskapspartner och Scorecard.
53781107_383891392343316_8253460931271458816_n
Företag tankade kunskap om digitala strategier