Flexotryckare höll trycket uppe på AFF21

PUBLICERAD: 19 oktober 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Jesper von Wieding från designbyrån Pearlfisher inledde programmet på temat Design for Life.

Absolute Flexo Future, AFF 21, kunde äntligen arrangeras i början av oktober. Runt etthundrasextio svenska och danska medlemmar i Sweflex och Dansk Flexoforum var på plats på Hotell Tylösand i början av oktober och fick ta del av ett omfattande konferensprogram, bordsutställning och självfallet goda tillfällen till mingel. Arrangemanget sker vart tredje år och lockar normalt över tvåhundra deltagare. Med tanke på omständigheterna var uppslutningen mycket bra.

AFF 21 skulle egentligen ha arrangerats förra året, men ett elakt virus satte käppar i hjulet för det. Sweflex ordförande, Göran Dahl, och hans medarbetare, har sedan dess ivrigt väntat på att få genomföra arrangemanget och nu var det till slut möjligt.

Traditionsenligt inleddes det hela med en Get together första kvällen och lika traditionsenligt serverades det pytt-i-panna med ägg. För ett antal danska deltagare var det första gången de testade denna ”nationalrätt”, men likheten är trots allt slående med deras egen Biksemad.

Det omfattande seminarieprogrammet, som modererades av nord emballage chefredaktör Bo Wallteg, hade fokus på framtiden, något eventets namn klart pekar på. Hur kommer flexografibranschen att se ut år 2025. Inte oväntat kom det att handla mycket om hållbarhet, flexotryck handlar mycket om att trycka på plastmaterial, och plast är ju ett omdiskuterat material för närvarande.

[metaslider id=”217188″]

Möjligheten att återvinna plåtar genom att kvarna dem och till exempel använda materialet som fyllnadsmaterial togs upp, liksom tryckt elektronik som kanske äntligen står inför ett genombrott och för ögat dolda koder som kan ge värdefull information i många led, inte minst när det gäller sortering och återvinning av förpackningar.

Ett genomgående ämne var också automatisering och då kopplat till de stora problem branschen har att hitta kvalificerad personal. En ökad automatisering ställer inte bara krav på färre operatörer, den grafiska kunskapen behöver inte heller vara lika stor (tyvärr kan man kanske säga).

Gordon Whitelaw från Allstein förutser en helautomatisk process år 2025.

Längst i fråga om automatisering av produktionen kom nog Gordon Whitelaw som är vd på Allstein. Hans vision inför år 2025 var att vi då kommer att se de första helautomatiska flexotryckprocesserna. Begreppet ”black factory” har diskuterats i många olika branscher, det vill säga produktion utan behov av operatörer i hallen. Det var en djärv vision han målade upp, och efteråt var det rätt många som var skeptiska till denna titt in i spåkulan, men helt klart är att vi går åt det hållet, sedan kanske år 2025 är lite för tidigt.

Läs vidare

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}