Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

PUBLICERAD: 25 april 2024
UPPDATERAD: 25 april
Paul Salmon och Per Larsson kommer att vara på plats under Drupa för att möta den nordiska kunderna. Foto: Pressbild

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.

Xeikon deltar på Drupa för sjunde gången.

– Låt oss vara uppriktiga, precis som många andra branscher har tryckeribranschen varit igenom en turbulent period som har påskyndat strävan mot digitalisering. Denna förändring är ett svar på framväxande trender som kräver större flexibilitet, ett engagemang för hållbara lösningar och ökad effektivitet, säger Dimitri Van Gaever, Director Business Development på Xeikon, i ett pressmeddelande.

På Drupa kommer Xeikon att visa lösningar inom flera nyckelsegment. När det gäller produktion av flexibla förpackningar är Xeikon TITON som är ett svar på efterfrågan på mer hållbara och miljövänliga förpackningslösningar. Med denna tonerteknologi är det möjligt att trycka på pappersbaserade flexibla förpackningar som ett alternativ till plast. En lösning som uppfyller stränga krav på livsmedelssäkerhet, temperatur, kemisk och mekanisk beständighet.

För wellpapp är det Xeikon IDERA som står i fokus, även den för säkra tryck på livsmedelsförpackningar.

Inom det grafiska området visas Xeikon SIRIUS med torrtoner som ska lämpa sig för kostnadseffektivt kommersiellt tryck vid medelstora volymer.

Slutligen visas två kompletterande lösningar för etikettryck: Panther (UV inkjet) och LION (torrtoner) som båda erbjuder hastighet och kvalitet, enligt tillverkaren.

Xeikon lyfter även fram sina ECO toners som är utvecklade för att minska klimatavtrycket. De är tillverkade med mer än 60 procent återvunnet material och ska kombinera såväl livsmedelssäkerhet som hållbara val.

Två nordiska försäljningschefer kommer att finnas på plats under mässan för att möta kunder från Norden, Per Larsson den 28 maj–2 juni och Paul Salmon den 2–7 juni.

Läs vidare

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se