Papperstillverkaren Gmund arrangerar årligen Gmund Award. Årets förpackningsutmärkelse gick till designbyrån Fuzhou Sunland Design Company för en offset-tryckt teförpackning.
Gmund Award är tävlingen där olika företag utmärks för sina trycksaker i olika kategorier. Och denna gång var det sjätte omgången av tävlingen som hölls av tyska papperstillverkaren Gmund paper.
Vinstbidrag i fem kategorier
Av 360 bidrag nominerades 160 stycken till Gmund Award 2019. Fem kandidater i varje kategori tog sig sedan till finalen för att presenteras inför en publik. Totalt prisades bidrag i fem olika kategorier av en expertjury.
Årets förpackningsutmärkelse gick till designbyrån Fuzhou Sunland Design Company för sin offset-tryckta teförpackning. Enligt juryn stack den ut med en väldigt elegant och enkla grafiska design.
Stansade ord och former
BMW tog hem segern i kategorin ”Företag” för sina broschyrer för bilmodellerna serie 7 och 8. Kategorin ”Konst” togs hem av tyska designbyrån Clormann Design för sina affischer som går under namnet ”First learn the rules, then break them”. Istället för att arbeta med tryck har designbyrån arbetat med stansade ord och former som skapar skuggeffekter. I konstkategorin delades det ut ytterligare ett pris till Bureau Rabensteiner för en rad tryckta papper till Hotel Arlberg i Österrike.
[metaslider id=”35105″]
Offset och foliering
I de resterande kategorierna, ”Privat” och ”Utskick” prisades offsettryckeriet WPP för en offsettryck och folierad inbjudan, som enligt juryn visade på hög klass. InnoKART vann pris för sina pop-up-utskick som viks upp till ett tredimensionellt objekt, i detta fall ett hus.