Plastic Resale handlar med överbliven plast i alla former

PUBLICERAD: 25 april 2019
UPPDATERAD: 25 januari

VD Lars Kaufmann och hans team på danska råvaruleverantören Plastcom A/S har utvecklat och finansierat handelsplattformen Plastic Resale. (Bild Torben Pedersen, brandbuilder.dk)

Danska råvaruföretaget Plastcom har tagit initiativet till Plastic Resale, som är en webbaserad handelsplattform, där skandinaviska plastföretag kan annonsera ut och handla med alla former av överblivna och kasserade plaster och tillsatser – använda som oanvända.

På webbplatsen plasticresale.com kan enskilda skandinaviska plastföretag teckna ett abonnemang, som ger företaget rätt till att ladda upp och/eller köpa överblivna använda eller oanvända plaster och tillsatser. När man har skapat sin profil, kan man börja ladda upp sina produkter och handla direkt med andra användare, som vill köpa eller sälja överbliven plast.

På handelssajten plasticresale.com kan skandinaviska plastföretag sälja och/eller köpa alla former av överblivna och kasserade plaster och tillsatser.

”Vi har gjort det enkelt för användarna att hitta och handla med varandra. Man kan säga att vi genom Plastic Resale har satt köp och försäljning av restplast i system i hela Skandinavien”, förklarar Lars Kaufmann, som är VD för Plastcom A/S och som tillsammans med sitt team har utvecklat Plastic Resale.

En av grundtankarna bakom Plastic Resale och handelsplattformen är att företag ska kunna undvika att skicka överblivna plastrester till förbränning och i stället se till att plasten återanvänds i ett cirkulärt system.

”Om man säljer sina restpartier på Plastic Resale, omvandlar man en frustrerande utgift till en intäkt – och skonar dessutom miljön från mängder av koldioxid genom att man inte skickar sina restprodukter till förbränning. Man kan alltså vara både superegoist och miljöaktivist på samma gång – och det är ju inte så dumt!”, förklarar Lars Kaufmann.

N.B.: Ett utförligt reportage om Plastic Resale och den cirkulära handelsplattformen plasticresale.com kommer i nästa utgåva av tidningen nord emballage (nr 3/2019).

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax