Danska råvaruföretaget Plastcom har tagit initiativet till Plastic Resale, som är en webbaserad handelsplattform, där skandinaviska plastföretag kan annonsera ut och handla med alla former av överblivna och kasserade plaster och tillsatser – använda som oanvända.
På webbplatsen plasticresale.com kan enskilda skandinaviska plastföretag teckna ett abonnemang, som ger företaget rätt till att ladda upp och/eller köpa överblivna använda eller oanvända plaster och tillsatser. När man har skapat sin profil, kan man börja ladda upp sina produkter och handla direkt med andra användare, som vill köpa eller sälja överbliven plast.
”Vi har gjort det enkelt för användarna att hitta och handla med varandra. Man kan säga att vi genom Plastic Resale har satt köp och försäljning av restplast i system i hela Skandinavien”, förklarar Lars Kaufmann, som är VD för Plastcom A/S och som tillsammans med sitt team har utvecklat Plastic Resale.
En av grundtankarna bakom Plastic Resale och handelsplattformen är att företag ska kunna undvika att skicka överblivna plastrester till förbränning och i stället se till att plasten återanvänds i ett cirkulärt system.
”Om man säljer sina restpartier på Plastic Resale, omvandlar man en frustrerande utgift till en intäkt – och skonar dessutom miljön från mängder av koldioxid genom att man inte skickar sina restprodukter till förbränning. Man kan alltså vara både superegoist och miljöaktivist på samma gång – och det är ju inte så dumt!”, förklarar Lars Kaufmann.
N.B.: Ett utförligt reportage om Plastic Resale och den cirkulära handelsplattformen plasticresale.com kommer i nästa utgåva av tidningen nord emballage (nr 3/2019).