Överkapacitet tvingar Tupperware att stänga sin fabrik i Frankrike

PUBLICERAD: 7 november 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Tupperwares förvaringsprodukter i plast är välkända över hela världen.|Tupperwares produkter markandsförs och säljs direkt till konsumenter vid ”home parties”.

Tupperware Brands Corp., välkänd producent av plastbaserade förvarings- och hushållsprodukter och med huvudkontor i Orlando, Florida, USA, ska stänga sin tillverkningsfabrik i franska Joué-lès-Tours. Orsaken anges vara överkapacitet i bolagets europeiska anläggningar.

I ett uttalande för en tid sedan meddelade Tupperware att man skulle vidtaga mått och steg för att komma tillrätta med en ”betydande industriell överkapacitet” i Europa. Företaget aviserade att man skulle dra ner på sin kommersiella aktivitet i Central- och Västeuropa, speciellt i Frankrike. Företaget uppgav att överkapaciteten uppstått som ett resultat av produktionsförbättringar vid bolagets anläggningar.

Tupperware meddelar nu att man inlett förhandlingar om nedläggning av fabriken i franska Joué-lès-Tours, som ligger sydväst om staden Tours i regionen Centre. 235 anställda berörs av nedläggningen, som Tupperware räknar med ska vara genomförd i mars 2018.

Tupperwares fabrik i Frankrike är en av fyra anläggningar, som bolaget har i Europa. Den franska fabriken ingår i dotterbolaget Tupperware France SA, som förutom enheten i Joué-lès-Tours också sysselsätter ett nätverk med 56 distributörer och 1.500 anställda samt en oberoende säljkår bestående av 27.000 Tupperware-försäljare.
Tupperwares övriga europeiska tillverkningsenheterna finns i Belgien, Grekland och Portugal.

Varumärket Tupperware registrerades av Earl Tupper i USA år 1946, men redan 1938 var hans Tupperware Plastics Company det första som använde plasten polyeten i hushållsvaror.

I slutet av 1940-talet började Tupperware med direktförsäljning till konsumenter vid så kallade ”home parties” där speciellt utbildade säljare visade företagets produkter hemma hos kunderna.

Konceptet blev en stor framgång och etablerades i Europa år 1960. De länder där Tupperware i dag har sina största marknader är i ordning Tyskland, USA, Mexico, Frankrike och Australien.

Sammanlagt lär det finnas nästan två miljoner ”Tupperware-säljare” i mer än 100 länder, som marknadsför och säljer bolagets produkter via ”home parties”! Produktsortimentet omfattar i dag inte bara förvarings- och förpackningsprodukter utan även hushållsredskap, etc i såväl plast som rostfritt stål.

 

 

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX