Oroande ökning av burkar och flaskor utanför retursystemet

PUBLICERAD: 23 januari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Jordbruksverket oroas över den ökande försäljningen av burkar och plastflaskor

Under 2016 har Jordbruksverket sett en stor ökning av försäljning av metallburkar och plastflaskor, som inte går att panta. Vid verkets kontroller har man hittat drycker, som avviker från reglerna, vid ungefär var sjätte kontroll, vilket är nästan en fördubbling mot året innan. 
”Vi tror att den ökade försäljningen av produkter, som inte går att panta, i huvudsak beror på okunskap, men det går inte att utesluta visst fusk”, säger Susanne Görsberg på Jordbruksverket.

De svenska reglerna säger att flaskor och burkar med dryck, som dricks som den är (ex. vis läsk, öl, vatten, energidryck, drickfärdiga teer och kaffe, vin, etc.) ska ingå i ett godkänt retursystem och vara märkta med en pantsymbol och med pantens belopp.

Det åligger Jordbruksverket och kommunerna att kontrollera att plastflaskor och metallburkar, som säljs i Sverige, också går att panta i Sverige.

”Stöter man på produkter, som inte går att panta, kan man rapportera det till sin kommun eller direkt till oss på Jordbruksverket”, säger Susanne Görsberg.

Den, som säljer produkter, som inte är anslutna till ett godkänt retursystem, kan bli tvungen att betala en miljösanktionsavgift på upp till 50.000 kronor. Upprepas felet igen inom två år så dubblas avgiften.

”Under våra kontroller är det framförallt i mindre butiker, som vi har hittat flaskor och burkar, som inte går att panta. Ofta är det de, som startar nya butiker som inte känner till reglerna”, säger Susanne Görsberg.

Enligt Jordbruksverket är problemet med försäljning av icke-pantbara flaskor och burkar framförallt ett storstadsproblem, där Malmö ligger i topp. I fjol påträffade man dock många produkter, som inte går att panta, även vid norska gränsen.

Jordbruksverket skriver i ett pressmeddelande att man med anledning av den stora ökningen kommer att öka antalet kontroller under 2017.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning