Orklas nya enportionsskålar är tillverkade av biobaserad plast

PUBLICERAD: 7 oktober 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Orkla Sverige inför enportionsskålar tillverkade av biobaserad plast. Först ut i butikshyllorna är skålar med nya lunchrätter från varumärket Anamma. (Bild Orkla Sverige)|Elna Hallgard är utvecklingschef för förpackningar på Orkla Foods Sverige.(Bild Sophie Håkansson)

Orkla Sverige, med varumärken som Felix, Anamma och Paulúns, inför fossilfria enportionsskålar av biobaserad plast, producerade av rapsolja. Plasten i de nya förpackningarna får därmed ett halverat klimatavtryck jämfört med fossil plast.

”Vår vardagskonsumtion har stor påverkan på vår förmåga att uppnå klimatmålen och sju av tio svenskar uppger att de vill köpa hållbara produkter. När vi nu lanserar fossilfria enportionsskålar, där plasten har ett halverat klimatavtryck, gör vi det enklare att göra klimatsmarta val”, säger Elna Hallgard, utvecklingschef förpackningar på Orkla Foods Sverige.

Elna Hallgard är utvecklingschef för förpackningar på Orkla Foods Sverige.(Bild Sophie Håkansson)

Orkla Sverige skriver i ett pressmeddelande att de nya plastskålarna för frysta enportionsfärdigrätter är tillverkade av 100 procent biobaserad polypropen (PP) och är helt transparenta. Detta möjliggörs genom en så kallad massbalanslösning, som innebär att förpackningsleverantören i sin generella produktion ersätter fossil olja med rapsolja i motsvarande mängd som används för att tillverka Orklas enportionsskålar. Förpackningen är också materialåtervinningsbar. Sammantaget leder detta till ett halverat klimatavtryck jämfört med de tidigare skålarna av fossil plast.

Först ut på marknaden med de nya skålarna blev nya lunchrätter från Anamma, som lanserades vecka 39. Orkla Sveriges övriga enportionsrätter från Felix och Paulúns går sedan gradvis över till de nya förpackningarna. Totalt sett medför detta en årlig minskning med ca 270 ton koldioxid.

Orkla uppger att man har som mål att bidra till en mer klimatsmart vardag och en del i det arbetet är att utveckla förpackningar som är bättre för klimat och miljö. Bolaget har som mål att senast år 2025 ska alla förpackningar materialåtervinnas och vara gjorda av förnyelsebart eller återvunnet material.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx