Orkla och PepsiCo avtalar om försäljning i Norden

PUBLICERAD: 28 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Tropicana är ett välkänt juicevarumärke|som ingår i PepsiCo.

Norska livsmedelskoncernen Orkla ASA har ingått avtal med PepsiCo Nordic AS om att bli huvudsaklig samarbetspartner i Norden för försäljning av juice, flingor och snacks, från varumärkena Tropicana, Quaker och Lay’s
Avtalet innebär en utökning av Orklas samarbete med PepsiCo i Norden. Orkla har sedan i januari 2015 haft ansvaret för försäljning av Tropicanas juicer i Sverige och Danmark och sedan i april även i Finland. Det nya avtalet omfattar även Tropicana i Norge, Quaker i Norden och snacks i Sverige, Norge och Finland

”Vi är mycket glada att PepsiCo har valt Orkla som prioriterad samarbetspartner för försäljning av PepsiCos juicer, flingor och snacks i Norden. För Orkla är distributionsavtalet med PepsiCo ett viktigt steg mot att bli en ledande varumärkeskoncern. Samarbetet med PepsiCo kommer att stärka Orklas närvaro i frukostsegmentet och i kategorin snacks”, säger Peter A Ruzicka, koncernchef, Orkla ASA.

PepsiCo har starka marknadspositioner inom juicer, flingor och snacks med populära varumärken som Tropicana, Quaker och Lay’s. 

”Norden är en viktig marknad för PepsiCo och offentliggörandet av vårt fördjupade samarbete med Orkla markerar ett betydande steg framåt för vår verksamhet. Sedan vi etablerade verksamhet här för mer än 25 år sedan, har vi successivt stärkt vår position och vi ser idag många tillväxtmöjligheter för våra varumärken. I Orkla har vi hittat en samarbetspartner med liknande värderingar, en kompletterande portfölj och en driven säljorganisation. Tillsammans har vi en gynnsam position för att driva tillväxt i Norden”, tillägger Björn Bernemann, VD, PepsiCo Nordic.

Orkla Foods Sverige kommer i och med nya avtalet att ansvara för försäljning av Tropicana och Quaker i Sverige, medan Orkla Confectionery & Snacks tar över försäljningen av PepsiCos snacksvarumärken. 

Avtalet träder i kraft den 1 januari 2016.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.