Orkla och PepsiCo avtalar om försäljning i Norden

PUBLICERAD: 28 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Tropicana är ett välkänt juicevarumärke|som ingår i PepsiCo.

Norska livsmedelskoncernen Orkla ASA har ingått avtal med PepsiCo Nordic AS om att bli huvudsaklig samarbetspartner i Norden för försäljning av juice, flingor och snacks, från varumärkena Tropicana, Quaker och Lay’s
Avtalet innebär en utökning av Orklas samarbete med PepsiCo i Norden. Orkla har sedan i januari 2015 haft ansvaret för försäljning av Tropicanas juicer i Sverige och Danmark och sedan i april även i Finland. Det nya avtalet omfattar även Tropicana i Norge, Quaker i Norden och snacks i Sverige, Norge och Finland

”Vi är mycket glada att PepsiCo har valt Orkla som prioriterad samarbetspartner för försäljning av PepsiCos juicer, flingor och snacks i Norden. För Orkla är distributionsavtalet med PepsiCo ett viktigt steg mot att bli en ledande varumärkeskoncern. Samarbetet med PepsiCo kommer att stärka Orklas närvaro i frukostsegmentet och i kategorin snacks”, säger Peter A Ruzicka, koncernchef, Orkla ASA.

PepsiCo har starka marknadspositioner inom juicer, flingor och snacks med populära varumärken som Tropicana, Quaker och Lay’s. 

”Norden är en viktig marknad för PepsiCo och offentliggörandet av vårt fördjupade samarbete med Orkla markerar ett betydande steg framåt för vår verksamhet. Sedan vi etablerade verksamhet här för mer än 25 år sedan, har vi successivt stärkt vår position och vi ser idag många tillväxtmöjligheter för våra varumärken. I Orkla har vi hittat en samarbetspartner med liknande värderingar, en kompletterande portfölj och en driven säljorganisation. Tillsammans har vi en gynnsam position för att driva tillväxt i Norden”, tillägger Björn Bernemann, VD, PepsiCo Nordic.

Orkla Foods Sverige kommer i och med nya avtalet att ansvara för försäljning av Tropicana och Quaker i Sverige, medan Orkla Confectionery & Snacks tar över försäljningen av PepsiCos snacksvarumärken. 

Avtalet träder i kraft den 1 januari 2016.

 

 

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Dagab pallar inte trä längre

Dagab byter nu från trä- till plastpallar från Svenska retursystem som är ett klimatsmartare alternativ.
Dagab

Designvinnare i Metsä Boards tävling korade

Vinnarna i tävlingen Better with Less – Design Challenge 2022–2023, arrangerad av Metsä Board, har korats.
1-BwL-Kids-Headphones-Packaging-by-Kitty-Ching