Orkla inleder lansering av ny lättviktsglasburk

PUBLICERAD: 10 juni 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Glasburken minskar koldioxidutsläppen kopplade till förpackningen med tio procent.

Orkla lanserar en ny lättviktsglasförpackning för livsmedel. Glasburken minskar koldioxidutsläppen kopplade till förpackningen med tio procent. Först ut att gå över till den nya lättviktsburken är Orklas hållbara varumärke Frankful.

För livsmedelsbranschen är det helt nytt med lättviktsglas i större skala. Tekniken används redan idag för vinflaskor, men i livsmedelsbranschen är det här första gången.

”Det finns redan en del glasburkar som kallas lättvikt, men med den här nya glasburken som vi utvecklat till vår tacosås, har vi ytterligare reducerat vikten utan att det påverkar burkens styrka. Den är lika tålig som konventionella”, säger Cecilia Isaksson Sajland, innovationsdirektör på Orkla Foods Sverige.

Att reducera vikten gör att man sparar energi, men man minskar också användning av själva materialet som används för tillverkning av glasburkarna. Burkarna blir lättare, vilket minskar koldioxidutsläppen vid både tillverkning och transport, jämfört med en konventionell glasburk.

”Förpackningar är en viktig del av alla våra produkter och vi arbetar kontinuerligt med att minska miljöpåverkan av dessa. Det här är ett spännande steg för oss och det finns stor potential framåt att använda lättviktsglas till fler av Orklas produkter”, säger Cecilia Isaksson Sajland.

Burkarna tillverkas på Själland i Danmark, bara drygt två timmars körning ifrån skånska Tollarp där Orkla tillagar Frankful tacosåser. Burken är helt återvinningsbar och kan även precis som en konventionell glasburk produceras av till viss del återvunnet glas

Först ut med den nya lättviktsglasburken är Frankful Taco Sauce Hot och Medium, som från och med sommaren säljs i den nya förpackningen.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker