OptiGroup AB har utnämnt ny VD och koncernchef

PUBLICERAD: 4 mars 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Sören Gaardboe är ny VD och koncernchef i OptiGroup AB. (Bild Papyrus)

Svenska OptiGroup AB, som distribuerar produkter inom förpackning, foodservice, tryck, retail, mm. har utsett Sören Gaardboe till ny VD och koncernchef.

Sören Gaardboe kommer närmast från en befattning som Chief Operating Officer i OptiGroup och som tillförordnad chef för affärsområdet Facility, Safety and Foodservice Solutions. Innan dess har han haft olika ledande befattningar inom Papyrus.

Sören Gaardboe efterträder Christoph Sander, som fortsätter i koncernen som vice ordförande i styrelsen och ansvarig för Acquisition Committee, där han kommer att stödja ledningen i den fortsatta utvecklingen. Dessutom tar Christoph Sander ansvaret för en planerad försäljning av Papyrus tyska verksamhet och kommer att arbeta nära den tyska ledningsgruppen under de närmaste månaderna.

”Det har varit en spännande tid att leda OptiGroups förändringsresa och ett nöje att arbeta med ledningsgrupperna. Vi har framgångsrikt genomfört ett dussin förvärv, inriktat koncernen på starka affärsområden och därmed lagt en mycket solid grund och plattform för framtiden”, säger Christoph Sander.

”Vi måste fortsätta den väg som vi påbörjade 2016 med att utveckla vår verksamhet organiskt och även fortsätta komplettera med fler förvärv. Att stå stilla är inget alternativ i min värld, vi behöver alltid utvecklas och fortsätta framåt”, säger Sören Gaardboe i en kommentar till sin utnämning.

——————————-
OptiGroup är en europeisk business-to-business distributör av produkter inom områden som foodservice, industri, tryck, retail, mm. Bolaget ger support till kunder i 19 europeiska länder. OptiGroups huvudkontor ligger i Göteborg. År 2017 hade OptiGroup en nettoomsättning på 1,5 miljarder euro (drygt 15 miljarder kr) och 2.100 anställda i koncernen och dess dotterbolag. 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Bioplastproduktionen väntas växa med sjutton procent kommande fem år

En aktuell marknadsstudie förutspår en årlig tillväxt på 17 procent för biobaserade polymerer mellan år 2023 och år 2028.
csr

Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.
coke1

Så packar man ETT ägg effektivt

Så här i påsktider kan det vara äggstra aktuellt att visa en lösning på en smart äggförpackning. Den har utvecklats av Antalis Packaging i Storbritannien.
new-egg-box-and-packaging-awards-composition-900x600

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01