Öppnar nya världar på drupa

PUBLICERAD: 9 mars 2016
UPPDATERAD: 9 mars

Drupa i Düsseldorf är den grafiska branschens stora mässa som i år arrangeras den 31 maj – 10 juni.

Ricohs mässmonster på Drupa 2016 är designad att öppna nya världar för leverantörer av grafiska tjänster som letar efter nya sätt att hantera arbetsflöden, höja produktiviteten, öka lönsamheten och få tillgång till nya marknader. Ricoh kommer att ställa ut i monter B46, hall 8a.

– Genom att visa vilken kraft det finns i digitaltryck, datahantering och ny innovativ teknik för flerkanaliga produktions- och kommunikationsmiljöer ska Ricoh visa leverantörer av grafiska funktioner hur de kan förändra, optimera och utöka sin verksamhet, säger Tommy Segelberg, Director Nordic Operations PPBG, Ricoh Sverige AB.

Med ett antal hård- och mjukvarulösningar kommer Ricoh att visa leverantörer av grafiska tjänster hur de kan nå ambitiösa mål. En fullt utrustad Ricoh Pro VC60000 kommer att trycka på en mängd olika utskriftsmedier; från rulle till rulle, och från rulle till ark. En enskild printerenhet till Pro VC60000 kommer också att ställas ut i montern så att mässbesökare kan ta en närmare titt på tekniken som driver den. Arkpressar för färgproduktion, främst Ricoh Pro C9110 och Ricoh Pro™ C7100x som har en femte tonerstation ska också visas.

Mässbesökare kommer att få se flera demonstrationer. Det nya vattenbaserade latexbläcket till storformatskrivaren Ricoh Pro L4100 ska visas. De utökade efterbehandlingsfunktionerna som häftestillverkaren Watkiss PowerSquare 224 erbjuder inline tillsammans med digitalpresserierna Pro C9100, Pro C7100x och Ricoh Pro  8100 ska visas. Det förbättrade bannertillvalet till digitalpressarna Pro C7100x och Pro C9100 visas för allra första gången.

Ett annat viktigt tillskott i Ricohs produktportfölj som också ska visas på Drupa 2016 är Ricoh Totalflow Cloud Suite, en serie molnbaserade tjänster som består av noggrant utvalda programvaror från Ricoh och tredjepartslösningar från handplockade samarbetspartners.

Besökare i Ricohs monter kommer att få uppleva Ricohs innovativa portfölj med lösningar som öppnar nya världar av möjligheter i olika zoner:

Corporate Printing Zone – en zon som kommer att fokusera på säljfrämjande material och integrering av reproavdelningar eller skrivarrum som kan tjäna som interntryckerier till statliga verk, utbildningsorganisationer eller finansiella tjänsteföretag till exempel. Vad som kommer att visas är riktat marknadsföringsmaterial. Det kommer att finnas exempel från olika vertikala marknader på alternativa tryckmaterial, transaktionsutskrifter, svartvitt och banners, och dessutom CAD-utskrifter och arkiveringslösningar.

Commercial Printing Zone – en zon som kommer fokusera på hela produktionsflöden och resurssnål tillverkning med Pro C9110 och Pro C7110x, och arbetsflöden som stöds av MarcomCentral och Avanti MIS. Besökare kommer att få lära sig mer om dessa kvalificerade produktionslösningar och flexibla matnings- och efterbehandlingsalternativ. Här kommer bannerutskrift att visas, utskrifter med glansiga/lackade specialeffekter, metallsubstrat, syntetmaterial samt förpackningar.

Storformat kommer också att visas i den här zonen. Besökare kommer att få se hur de kan utveckla sitt kunderbjudande i flera riktningar, även genom ökade utskriftsvolymer. Exempeltrycken kommer att vara skyltmaterial för inom- och utomhusbruk, grafiska displaymaterial, interiördekorationer, foton och konst samt etiketter, förpackningsmaterial och bannerlösningar.

Ett dedikerat produktionsområde ska också byggas upp i närheten där högkvalitativa provtryck och ett varierande mäss- och besöksmaterial kommer att tryckas med effektiva resurssnåla tillverkningsmetoder.

Publishing Zone – i den här zonen skadigitala trycktekniker och arbetsflöden för mindre upplagor i färg visas, med exempel från ledande publicister som HarperCollins och RELX (Reed Elsevier Group). Applikationerna inkluderar flera kvalitetsmagasin, reseskildringar, barn- och kokböcker i färg.

Direct Mail/Transactional Zone – i den här zonen ska Ricoh visa varför den nya direktreklamen är en så fantastisk möjlighet för digitaltryck och varför sömlös integration av flerkanalig marknadskommunikation är så viktig. Ricoh kan leverera hårdvaror, mjukvaror och variabeldataexpertis till kompletta lösningar för allt från datarensning (/data.mill), dataanalys (SAS Enterprise Miner) och varierande data-/mediahantering (Fusion Pro/MarcomCentral) till digitaltryck (Pro C7110), och strategier för hur man gör tryck interaktivt (Clickable Paper).

Det som kommer att visas är bland annat utskick som leverantörer av grafiska tjänster producerar för stora varumärken med Ricohs teknik, och dedikerade drupa-flyers med personliga rabattkuponger.

Industrial Zone – här fokuserar Ricoh på automatisering, den smarta fabriksanläggningen, märkning och spårning, integrerade industriinnovationer för specifika branschvertikaler som fordonsindustrin och vårdsektorn. Teknik som kommer att visas är additiv tillverkning (3D), robotteknik och flera andra Ricoh-innovationer som våra skrivarhuvud för inkjet. Teknik för allt från horisontal integrering till traditionella arbetsflöden som inkluderar FusionPro med Clickable Paper och innovativ bildhämtning kommer att visas.

I den kreativa studion fokuseras det på riktade marknadsföringstjänster och hur du får ut så mycket som möjligt av dessa. Hur MarcomCentral kan användas för portalbaserad riktning, FusionPro för variabeldatakampanjer och arbetsflödeslösningar för flerkanalig marknadskommunikation samt hur Clickable Paper kan användas för att göra tryckt material till interaktivt online-material. Produktionsflödet kommer att visas på en Pro C7100x. Rådgivning kring hur man släpper lös den här tryckpressens fulla potential genom speciella yteffekter som Color-Logics dekorativa och reflekterande specialeffekter.

I en innovationszon ska Ricoh visa sin bredd, det allra senaste att vara med. Ricoh-kameran Theta 360S och Ricohs egna VR-glasögon. Även resurssnåla gröna konsulttjänster som koldioxidneutral utskriftshantering, inkjetteknik, digital skyltning och omslutande projicering kommer att visas. Anpassade tjänster som inkluderar integrerade efterbehandlingssystem från tredjepartsleverantörer och additiv tillverkning kommer också att visas i den här zonen.

Besökare kan också ta tillfället i akt att hamna på Focus förstasida, Tysklands mest populära nyhetstidning. I en demonstration av Ricohs totallösningar tas ett foto av deltagande besökare och sedan trycks förstasidor med deras bild.

– Ricoh kommer att visa nya sätt att öppna nya världar med fokus på verksamhetsförändring. Vi kommer att visa upp lösningar som ritar om spelplanen för hårdvaror, mjukvaror och tjänster för den grafiska industrin, tryckerier, skrivarrum, publicister och marknadsföringsbyråer. Ricohs engagemang för innovation kommer att vara omisskännlig i hela montern. Höjdpunkterna kommer att vara våra absolut bästa digitala tryckpressar, både för ark och för löpande bana som drivs av Ricoh-centrerade arbetsflöden. Men vi tror att besökare kommer att fascineras av hela sviten av ny teknik på utställningen, från industriell inkjet till additiv tillverkning och robotteknik, avslutar Tommy Segelberg.

Ricoh kommer att visa en rad produkter och tjänster på drupa 2016 som gör att trycksaksleverantörer kan snabba på sin verksamhetsförändring. Lösningarna som ska visas öppnar nya möjligheter och vägar till ökad produktivitet och lönsamhet för visionära tryckproffs. Ricoh tar med Pro VC60000 till mässan. Världens största tryckmässa går av stapeln 31 maj – 10 juni på Messe, Düsseldorf, Tyskland, och Ricoh kommer återigen att finnas i hall 8a. Välkomna!

Läs vidare

Företaget där allt försvinner spårlöst

Traceless är ett start-up företag med basen i Hamburg. Grundades för fyra år sedan av två kvinnor. De ville minska den nedskräpning som plasten står för i naturen. Man har utvecklat en till hundra procent biobaserad polymer som kan användas för att tillverka produkter i kategorin SUP och förpackningsapplikationer.
Tracelessx

I dag är det dags för årets höjdpunkt – Scanpack öppnar dörrarna

Har du inte packat väskan än är det hög tid. I morgon, tisdag, slår Scanpack 2024 upp dörrarna och vi kan se fram emot en i vanlig ordning välarrangerad mässa med mängder av intressanta aktiviteter.
Resväskax

SEE lanserar nya toppfilmer som ger plastreducering i livsmedelsförpackningar

SEE lanserar nu tre toppfilmer för skinförpackningar som man säger sätter nya nya standarder för förpackningseffektivitet och prestanda.
Cryovac top webs fishx

Finskt projekt omvandlar biobaserad koldioxid till plastråvara

År 1994 kom filmen Forrest Gump som blev en stor framgång. Trettio år senare kommer Forest CUMP, som inte är en film men ett finskt projekt för att bearbeta infångad koldioxid till föreningar som kan ersätta fossila råvara i plastprodukter och kemikalier. Blir det lika framgångsrikt som filmen?
VTTx

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx