Öppet brev till Thomas Dohse: ”Blir det ett interpack 2021?”

PUBLICERAD: 19 oktober 2020
UPPDATERAD: 25 januari

interpack 2020 är framflyttad till februari 2021 pga av Corona-pandemin. Men är det ansvarigt att ens planera att arrangera mässan då, med tanke på de negativa utvecklingen av pandemin? (Bild Messe Düsseldorf/ Constanze Tillmann)|Andrew Manly, förläggare, redaktör, mässarrangör, mm, frågar i ett öppet brev, om det verkligen är klokt att arrangera interpack i februari 2021…|Thomas Dohse är projektansvarig för interpack 2021 på Messe Düsseldorf. (Bild Messe Düsseldorf)

I ett öppet brev till Thomas Dohse, projektansvarig på Messe Düsseldorf, ställer Andrew Manly, tidigare förläggare, redaktör, mässarrangör, mm den enkla frågan: ”Blir det ett interpack i februari 2021?”

Thomas Dohse, Messe Düsseldorf, är projektansvarig för interpack. (Bild interpack)

Bäste Thomas Dose,

Frågan är enkel: Ska interpack arrangeras i februari 2021? Antalet smittade av Covid-19 exploderar åter i hela Europa och i många andra delar av världen och regeringar gör allt de kan för att bromsa och begränsa resande och sociala och affärsrelaterade samlingar med mera. Så, är det inte oansvarigt att ens fundera på att arrangera ett evenemang av detta slag tidigt nästa år?

Messe Düssseldorf har gjort säkra uttalanden kring sin hygienplan, med mottot ”PROTaction – Back to Business”, men verkar inte ta med det fundamentala i att arrangera en stor maskinmässa. Ni pekar på erfarenheterna från den nyligen avslutade Caravan Salon i september. Men är det verkligen att jämföra äpplen med äpplen? Det här handlar inte bara om Tyskland.

Caravan Salon är till större delen en tysk affär med en tydlig uppbyggnad med jämförelsevis få underleverantörer. interpack är å andra sidan ett mycket komplext bygge med krav på konstruktörer, elektriker, lyftar och monterbyggare, plus catering- och säkerhetspersonal. De ska jobba tätt tillsammans under många dagar. Sedan kommer monterpersonalen och så klart, förhoppningsvis besökarna. Dessa byggare, konstruktörer, monterpersonal med flera kommer från hela världen, från alla kontinenter. Stor skillnad med andra ord.

Väntar vi oss verkligen att folk från Kina, Indien, den amerikanska kontinenten, Japan, Ryssland, Afrika och Arabländerna, eller från andra delar av Europa, ska strömma in i Düsseldorf för 10 dagar innan öppning och ytterligare en vecka efter stängning? Även om de får lov att resa för sina regeringar är det mycket möjligt att företag kommer att vara mindre benägna att utsätta sina anställda för risker med efterföljande lång karantän.

Min egen erfarenhet är att många av mina journalistkollegor antingen inte tänker komma eller har fått veta att de inte får åka. Samma månad pågår också ett större event i Japan, som kan minska antalet besökare från Asien. Inget land har fullt ut öppnat sina gränser och för närvarande har nästan alla nya restriktioner, som en följd av att Covid-19 ökar igen.

Så gott som alla förpackningsevent har ”skjutits upp och fått ny tid” men ärligt talat handlar det oftast om att man siktar på nästa planlagda tid i kalendern. Pack Expo International i Chicago är ett exempel, mässan återkommer år 2022. Många andra mässor har fått nya datum med god distans till våren 2021. Det har varit svåra beslut att ta, speciellt för mindre organisationer, men det handlar om ansvarstagande och i stort är utställarna positiva till det.

Vi uppskattar alla att mötas på interpack. Om det fortfarande finns plats för ett så stort och kostsamt event i förpackningskalendern i framtiden är något vi får diskutera en annan dag. Det tidiga 2021-datumet kan resultera i ett mycket mindre event ur alla synvinklar och därmed med mindre värde för alla. Vore det därmed inte bättre för Messe Düsseldorf att inta en ansvarskännande och statsmannalik inställning och i stället se fram emot att kunna välkomna alla till en fullt fungerande utställning år 2023? Vi är alla intressenter trots allt.

Andrew Manly, förläggare, redaktör, mässarrangör, mm, frågar i ett öppet brev, om det verkligen är klokt att arrangera interpack i februari 2021…

Som en veteran, som har besökt mer eller mindre alla interpack sedan år 1974 fram till i dag, ger det mig ingen glädje att komma med dessa observationer, men industrin måste få säkerhet i en osäker värld och enligt mig är ett framskjutande till år 2023 det bästa sättet att nå det. Messe Düsseldorf måste tänka över vad som är bäst för industrin, både ekonomiskt och strategiskt.

Vänligen,

Andrew Manly
Tidigare förläggare, redaktör, mässarrangör och för närvarande frilanskommentator på Packaging Technologies.

————————————–
N.B.: Andrew Manly är dessutom styrelsemedlem i den internationella organisationen IPPO (International Packaging Press Organisation). Han är dock noga med att påpeka att detta inlägg är hans eget personliga, och att det inte ska knytas till hans olika roller.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker