Ökad mängd material kan faktiskt minska matsvinnet

PUBLICERAD: 12 juni 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Ann Lorentzon har varit projektledare för RISE-projektet ”Förpackningssystem för minskat matsvinn”.

Resultatet av RISE-projektet ”Förpackningssystem för minskat matsvinn” har sammanfattas på ett avslutningsmöte. Målet med projektet var att kartlägga mängder och orsaker till matsvinn längs hela värdekedjan och utveckla nya innovativa förpackningslösningar, som kan reducera svinnet.

I projektet har nya förpackningslösningar tagits fram för tre olika produkter. Men då det är en bit kvar till marknaden är lösningarna för två produkter fortfarande hemliga. Lösningen för sallad har presenterats offentligt. I en konsumentundersökning fick de deltagande företagen och forskarna reda på vad konsumenterna tyckte om den nya salladsförpackningen.

”Undersökningen visar att konsumenterna ser fördelar med den nya förpackningspåsen. De har även tagit upp andra tankar, som vi forskare inte har tänkt på. Det blir ju exempelvis lättare att ta med sig salladen till jobbet, eftersom förpackningen är mycket mindre än den existerande”, säger Alexander Trkulja från Pacsystem.   

Ann Lorentzon, projektledare, tycker att projektets deltagare har varit målmedvetna och fört bra diskussioner genom hela resan. 

”Slutsatsen och nästa utmaning är att kommunicera för konsumenten att de nya förpackningarna är matsvinnsreducerade . Det vill vi fortsätta arbeta med i nästa projektsteg, som vi skriver på”, säger Ann Lorentzon, som också förklarar att de nya påsarna gör det möjligt att minska matsvinnet samtidigt som det innebär mer material per mängd sallad.

”Med tanke på att de nya förpackningarna kräver mer material så skulle det bli dyrare, vilket är en utmaning, men om vi kan se det här som ett ´miljöprojekt´ så skulle en sådan här förpackning vara ett sätt att visa de ambitiösa hållbarhetsmål vi faktiskt har på Axfood och visa hur mycket vi bryr oss in i minsta detalj. En sådan här lösning, som trots allt ser lite udda ut och som innebär mer material, kommer att kräva en hel del kommunikation till konsument. Frågan är vad och hur man går ut med informationen på bästa sätt? Det är en utmaning, men jag tycker det är väldigt kul”, säger Lisa Säfwenberg, förpackningsutvecklare, Axfood.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx