Ökad försäljning för Hemköp med vegetariskt i köttdisken 

PUBLICERAD: 16 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Genom att placera vegetariskt bredvid köttprodukter vill Hemköp göra det lättare för kunderna att hitta de vegetariska alternativen i butikerna.

Efter positiva reaktioner och ökad försäljning gör nu fler Hemköpsbutiker det enklare att välja vegetariskt produkter – i köttdisken. I närmare tjugo butiker hittar kunderna förpackningar med vegetariska alternativ bredvid förpackningar med köttprodukter som köttbullar, köttfärs och leverpastej. Först ut är ett tiotal Stockholms-butiker, inom kort kommer konceptet till Göteborg och Malmö.

Först ut med det nya konceptet var Hemköp Stockholm City. Jämfört med samma period förra året har den butiken efter en dryg månad med konceptet sålt fyra gånger så mycket av de utvalda vegetariska varorna och Garants halloumiburgare är en favorit. Med de dubbellagda varorna följer tydlig skyltning och inspirerande recept i butikerna.

”Önskan att få inspiration och kunskap kring vegetarisk mat är tydlig, receptbroschyrerna med vegorecept, som vi satt upp i butiken, har en rykande åtgång”, säger Niklas Persson, butikschef på Hemköp Stockholm City.

En färsk undersökning från Hemköp och Yougov visar att 27 procent av svenskarna skulle välja mer vegetariskt om det fanns vegoalternativ bredvid animaliska varor i butiken. Därför genomför Hemköp denna förändring så att fler ska hitta till halloumiburgare, falafel, Quornfiléer eller vegokorv.

”Kunderna är positiva och att vi ser en försäljningsökning på dessa varor visar att vi är på rätt väg. Det här är ett av flera kommande initiativ för att få fler att upptäcka vegetarisk mat”, säger Thomas Gäreskog, VD på Hemköp.

Text Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432