Ökad försäljning för Hemköp med vegetariskt i köttdisken 

PUBLICERAD: 16 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Genom att placera vegetariskt bredvid köttprodukter vill Hemköp göra det lättare för kunderna att hitta de vegetariska alternativen i butikerna.

Efter positiva reaktioner och ökad försäljning gör nu fler Hemköpsbutiker det enklare att välja vegetariskt produkter – i köttdisken. I närmare tjugo butiker hittar kunderna förpackningar med vegetariska alternativ bredvid förpackningar med köttprodukter som köttbullar, köttfärs och leverpastej. Först ut är ett tiotal Stockholms-butiker, inom kort kommer konceptet till Göteborg och Malmö.

Först ut med det nya konceptet var Hemköp Stockholm City. Jämfört med samma period förra året har den butiken efter en dryg månad med konceptet sålt fyra gånger så mycket av de utvalda vegetariska varorna och Garants halloumiburgare är en favorit. Med de dubbellagda varorna följer tydlig skyltning och inspirerande recept i butikerna.

”Önskan att få inspiration och kunskap kring vegetarisk mat är tydlig, receptbroschyrerna med vegorecept, som vi satt upp i butiken, har en rykande åtgång”, säger Niklas Persson, butikschef på Hemköp Stockholm City.

En färsk undersökning från Hemköp och Yougov visar att 27 procent av svenskarna skulle välja mer vegetariskt om det fanns vegoalternativ bredvid animaliska varor i butiken. Därför genomför Hemköp denna förändring så att fler ska hitta till halloumiburgare, falafel, Quornfiléer eller vegokorv.

”Kunderna är positiva och att vi ser en försäljningsökning på dessa varor visar att vi är på rätt väg. Det här är ett av flera kommande initiativ för att få fler att upptäcka vegetarisk mat”, säger Thomas Gäreskog, VD på Hemköp.

Text Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Tredje generationen tar vid hos Polykemi Group när företaget säkrar framtiden

Vid årsskiftet 2025/2026 sker familjekoncernen Polykemi Groups nästa generationsskifte. Då är det dags för den tredje generationen att ta vid. Nuvarande VD Ola Hugoson och vice VD Lars Hugosson, söner till grundaren Hugo Jönsson, kommer båda att finnas kvar i koncernen.
1 Next generation of Polykemi Groupx

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX