Efter positiva reaktioner och ökad försäljning gör nu fler Hemköpsbutiker det enklare att välja vegetariskt produkter – i köttdisken. I närmare tjugo butiker hittar kunderna förpackningar med vegetariska alternativ bredvid förpackningar med köttprodukter som köttbullar, köttfärs och leverpastej. Först ut är ett tiotal Stockholms-butiker, inom kort kommer konceptet till Göteborg och Malmö.
Först ut med det nya konceptet var Hemköp Stockholm City. Jämfört med samma period förra året har den butiken efter en dryg månad med konceptet sålt fyra gånger så mycket av de utvalda vegetariska varorna och Garants halloumiburgare är en favorit. Med de dubbellagda varorna följer tydlig skyltning och inspirerande recept i butikerna.
”Önskan att få inspiration och kunskap kring vegetarisk mat är tydlig, receptbroschyrerna med vegorecept, som vi satt upp i butiken, har en rykande åtgång”, säger Niklas Persson, butikschef på Hemköp Stockholm City.
En färsk undersökning från Hemköp och Yougov visar att 27 procent av svenskarna skulle välja mer vegetariskt om det fanns vegoalternativ bredvid animaliska varor i butiken. Därför genomför Hemköp denna förändring så att fler ska hitta till halloumiburgare, falafel, Quornfiléer eller vegokorv.
”Kunderna är positiva och att vi ser en försäljningsökning på dessa varor visar att vi är på rätt väg. Det här är ett av flera kommande initiativ för att få fler att upptäcka vegetarisk mat”, säger Thomas Gäreskog, VD på Hemköp.